اهم اخبار

تولید ۳ هزار تنی تیلا پیلا در بافق

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاونت امور شیلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی ما برای تولید ماهی تیلا پیلا که به صورت آزمایشی در بافق یزد در حال تولید است حدود ۳ هزار تن است.

سید عباس صالحی، معاونت امور شیلات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با  ایلنا، در خصوص میزان درآمد هدف گذاری شده برای شیلات در کشور اظهار کرد: در سال جاری درآمدی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار هدف گذاری کرده‌ایم که امیدواریم بیش از این هدف را تحقق بخشیم. خوشبختانه امروز شیلات با تولید بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار تن محصولات شیلاتی جایگاه خوبی را در دنیا و منطقه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ما شاخص‌های خوبی را در تولید میگو، قزل آلا، صید تن ماهیان در اقیانوس هند داشتیم و این روند در طول برنامه ششم توسعه افزایش پیدا خواهد کرد و ما تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن را برای سال پایانی برنامه ششم برنامه ریزی کردیم که ۲۰۰ هزار تن آن از طریق پرورش ماهی در قفس خواهد بود.

صالحی با اشاره به میزان ارز آوری محصولات شیلاتی برای کشور تصریح کرد:  ۱۱۰ هزار تن از محصولات شیلات تولیدی با ارز آوری بیش از ۴۱۲ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد. ما خوشبختانه هدف گذاری کردیم در سال پایانی برنامه ششم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و حدود ۱۴ کیلوگرم مصرف سرانه برسیم و تحقق نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار ارز آوری دست یابیم.

وی در رابطه با تولید خاویار خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر بیش از ۸۰ مزرعه تولید و پرورش ماهی خاویاری را در کشور داریم. در سال جاری پیش بینی ۳ تن خاویار پرورشی را کرده ایم که نزدیک به ۲ تن آن صادر خواهد شد و یک تن آن به مصرف داخلی خواهد رسید و بیش از ۱۰۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری که آن هم حدود ۵۰ در صد مصرف داخلی است و باقی آن صادر خواهد شد.

معاونت امور شیلات وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما در استان هایی که شرایط آب و هوایی مناسب دارد، آب مناسب برای پرورش ماهی خاویاری و دمای مناسب برای تولید این نوع ماهی را دارند به خصوص در فصول زمستان که در استان های شمالی دما پایین می آید پرورش ماهی را هدف گذاری کرده ایم. در استان های جنوبی کشور به خصوص خوزستان، لرستان، چهارمحال،  کهکلویه و بویر احمد و سایر استان ها هدف گذاری کرده ایم و امیدواریم در سال پایانی برنامه ششم بیش از ۱۰ هزار تن گوشت ماهی های خاویاری و نزدیک به ۱۰ تن خاویار پرورشی تولید داشته باشیم.

صالحی در پایان در خصوص تولید ماهی تیلا پیلا گفت: پیش بینی ما برای تولید ماهی تیلا پیلا که به صورت آزمایشی در بافق یزد در حال تولید است حدود ۳ هزار تن است که حجم واردات ۱۰ هزار تنی را کاهش خواهد داد. البته این نوع ماهی تولید بافق در حال حاضر هم در بازارهای داخلی وجود دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *