اهم اخبار

حفظ بهره‌وری کشت توت‌فرنگی بعد از سومین گلدهی با نانوحباب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تجربه مهندسان گلخانه توت فرنگی نشان می‌دهد استفاده از نانوحباب تولیدشده در یکی از شرکت‌های فناور موجب بهبود بهره‌وری کشت توت‌فرنگی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ستاد نانو؛ مهندس اسدی، گلخانه‌دار توت فرنگی در استان قم در مورد تجربه استفاده از فناوری نانوحباب تولیدشده در یکی از شرکت‌های فناور، گفت: زمانی‌که وارد حوزه کار کشت توت‌فرنگی شدیم، اهمیت بهره‌وری در بخش کشاورزی برای ما پررنگ‌تر شد، بنابراین به سراغ استفاده از فناوری‌ نانو رفتیم که به ما در افزایش کارایی فرآیند کمک می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: نتایج بررسی ما نشان داد که استفاده از نانوحباب به رساندن مواد مغذی به گیاه و سالم ماندن ریشه کمک می‌کند. ما نیز با استفاده از این فناوری رشد بهتر گیاه و افزایش کیفیت محصول را مشاهده کردیم، ضمن آنکه با بهره‌گیری از این فناوری میزان استفاده از قارچ‌کش در کشت محصول کاهش یافت.

اسدی افزود: ما با استفاده از این دستگاه توانستیم میزان اکسیژن محلول را به ۲۰ ppm برسانیم، در حالی که پیش از این، میزان اکسیژن محلول آب در حدود ۵ ppm بود. این افزایش اکسیژن‌رسانی به افزایش باردهی کمک زیادی کرده است. در ضمن خدمات پس از فروش و سرویس‌دهی این شرکت بسیار رضایت‌بخش بوده است.

مهندس شکوری‌فرد، کارشناس گلخانه‌های هیدروپونیک و خاکی نیز گفت: ما امسال با فناوری نانوحباب آشنا شدیم و موفق شدیم که با این فناوری به نتایج مطلوبی برسیم. ما با افزایش اکسیژن‌رسانی به کمک فناوری نانوحباب این شرکت فناور، افزایش رشد گیاه نسبت به دیگر گلخانه‌ها را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: با تجربه تقریبا ۱۶ سال کار در حوزه گلخانه‌، باید بگویم که این فناور بسیار مؤثر است، چرا که میزان باردهی و رشد گیاه در گلخانه‌ای که از نانوحباب استفاده شده در مقایسه با ۲۰ گلخانه دیگری که با آنها کار می‌کنم، ولی فاقد فناوری نانوحباب هستند، بسیار بیشتر بوده است.

به نقل از ستاد نانو، شکوری فرد یادآور شد: در گیاه توت‌فرنگی، سومین گل‌دهی‌ها منجر به گل‌های ضعیفی می‌شود، اما در گلخانه‌ای که از فناوری نانوحباب استفاده شده، سومین گل‌دهی هم منجر به گل‌های بسیار قوی شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ستاد نانو

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *