اهم اخبار

خرابکاری دلالان زعفران در کوچه پس کوچه‌های چین و دبی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]در شرایطی که صادرات فله‌ای طی پنج ماهه نخست امسال افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های خرد نیز کاهش یافته است، عضو شورای ملی زعفران معتقد است: وضعیت کنونی ناشی از خرابکاری دلالان زعفران و افزایش قیمت طلای سرخ است.[/heading]

به گزارش ایسنا، آمارهای موجود از صادرات زعفران نشان می‌دهد که صادرات ۳٫۳ میلیون دلاری طلای سرخ در بسته‌بندی‌ کمتر از ۱۰ گرم چیزی کمتر از پنج درصد صادرات ۷۰ میلیون دلاری این محصول در بسته‌بندی‌های ۱۰ تا ۳۰ گرم و بیشتر از ۳۰ گرم است و البته این وضعیت نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با تغییر چشمگیری مواجه شده است.

طی پنج ماهه نخست امسال صادرات زعفران در بسته‌بندی ۱۰ تا ۳۰ گرم حدود ۲۷ درصد از نظر وزنی و ارزشی کاهش یافته و صادرات این محصول در بسته‌بندی‌ بیشتر از ۳۰ گرم بالغ بر ۹۷ درصد از نظر وزنی و بیشتر از ۱۲۴ درصد از نظر ارزشی نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته افزایش یافته است.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در این زمینه به خبرنگار گفت: قیمت زعفران نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و به حدود کیلویی شش تا هفت میلیون تومان و ۱۸۰۰ تا بیش از ۲۳۰۰ دلار در بازارهای بین‌المللی رسیده است.

به گفته وی این آشفتگی در بازار زعفران و افزایش صادرات فله‌ای حاصل خرابکاری دلالان طلای سرخ در کوچه پس کوچه‌های چین و دبی است که باعث چنین برهم ریختگی در بازار زعفران شده است.

لطف برخی کشورها در نخریدن زعفران است!

حسینی ادامه داد: برخی از کشورهای اگر زعفران را از ایران نخرند لطف بزرگی در حق ایران کرده اند، چرا که آن‌ها با خرید زعفران فله‌ای و بی کیفیت و هم دست شدن با برخی دلالان سودجو تنها زعفران ایرانی را بد نام می‌کنند و بازار این محصول استراتژیک ایرانی را برهم می‌زنند اما برخی دیگر در این میان مانند عربستان و کشورهای اروپایی مشتری واقعی زعفران به شمار می‌روند، چراکه عمدتا مشتری زعفران در بسته‌بندی‌های خرد محسوب می‌شوند.

عضو شواری ملی زعفران معتقد است برای بهبود بازار زعفران و دور شدن از صادرات فله‌ای زعفران که مغایر با سیاست‌های کلان کشور است باید عزم ملی در همه دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی به وجود آید و همه برای از میان برداشتن دلالانی که تنها سود مقطعی و چند شبه خود را می‌بینند به میدان بیایند.

عربستان بزرگترین خریدار طلای سرخ به صورت خرده‌فروشی

البته آمارهای گمرک هم گویای این وضعیت است، چرا که در این بازه‌ زمانی بیش از ۲۷۷۸ کیلوگرم در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم به بیش از ۳۴ کشور جهان به ارزش سه میلیون و ۳۴۷ هزار و ۶۸۶ دلار معادل ۱۳ میلیارد و ۶۲۰ هزار و ۶۴۱ تومان صادر شده است که در این میان عربستان با خرید ۱۰۳۷ کیلوگرم، بزرگ‌ترین خریدار طلای سرخ به صورت خرده‌فروشی و تایوان با ۲۵۰ گرم خرید زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم در انتهای لیست خریداران زعفران ایرانی قرار دارد.

همچنین ۴۱ کشور چین، ژاپن، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اردن، اسپانیا، استرالیا، استونی، افغانستان،‌ امارات، انگلستان،‌ آمریکا،‌ ایتالیا، بحرین، بلژیک، تایلند، تایوان،‌ ترکیه، جمهوری چک، سنگاپور، سوئد، سوییس، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلیپین، قطر، کانادا، کویت، لبنان، لهستان، مالزی، مجارستان، موریس، نروژ، نیوزلند، هلند، هنگ‌کنگ، و هند از مشتریان زعفران ایرانی در پنج ماهه نخست امسال به شمار می‌روند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *