اهم اخبار

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی: تعادل بازار گوشت؛ با رفع ممنوعیت ورود دام زنده از استان‌های غربی به تهران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی اصغر ملکی گفت: اکنون با مشکل جدی ورود دام زنده از استان‌های غربی به تهران روبرو هستیم که در صورت رفع ممنوعیت توسط سازمان دامپزشکی، قیمت گوشت گوسفندی در تهران متعادل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ علی‌اصغر ملکی در خصوص وضعیت بازار دام زنده و گوشت گوسفندی، افزود: سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای اسفندماه سال گذشته ورود دام زنده از استان‌های غربی به تهران را ممنوع کرده است که همین ممنوعیت علاوه بر مشکلات اشتغال برای شبکه توزیع در استان‌ها و تهران، موجب افزایش قیمت گوشت گوسفندی در تهران شده است.

وی اظهار داشت: امروز قیمت دام زنده مرغوب بره در شهرستان‌ها به طور میانگین ۱۷۰ هزار تومان است که لاشه آن ۳۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ البته قیمت بره گوسفندی مرغوب با قیمت میش تفاوت زیادی دارد که انتظار می‌رود برخی از فروشندگان این مهم رعایت کرده و از فروش گوشت بی‌کیفیت با نرخ‌های بالا خودداری کنند.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار گوشت گوسفندی در تهران و کشور این بخشنامه نیازمند بازبینی است تا با رفع ممنوعیت تردد دام از استان‌ها به تهران برخی مشکلات برطرف شود.

ملکی، علت این ممنوعیت از سوی سازمان دامپزشکی را شیوع تب برفکی عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های واحدهای پرواربندی در استان‌ها شیوع تب برفکی رویت نشده و ما این موضوع را برای ادامه ممنوعیت تردد دام زنده از استان‌ها به تهران قبول نداریم.

وی قاچاق و صادرات دام زنده را در قیمت گوشت قرمز داخل کشور موثر دانست و افزود: بخشی از دام زنده گوسفندی به صورت رسمی صادر و بخش قابل توجهی از دام زنده به دلیل نوسان نرخ ارز و پایین بودن قیمت دام در داخل کشور از طریق قاچاق از مرزها خارج می‌شود که این امر نیز در افزایش قیمت‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

تاثیر بسزای حضور دولت در بازار گوشت

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشت: طی دو ماه اخیر دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز از محل ذخایر داخلی شرکت پشتیبانی امور دام و از محل واردات اقدام کرده که این امر موجب جلوگیری از سودجویی برخی دلال و واسطه‌گر شده است و انتظار می‌رود دولت برای تنظیم بازار گوشت به حضور خود در بازار ادامه دهد.

مازاد جمعیت دامی نداریم

وی به آمار برخی مبنی بر بالا بودن جمعیت دامی کشور و صادرات دام زنده انتقاد کرد و گفت: به دلیل استمرار خشکسالی‌ها به‌ویژه در یک تا دو سال اخیر، تولیدکنندگان با کمبود علوفه دامی و مراتع روبرو شدند تا جایی که بخش عمده دام‌های مولد کشور ذبح و روانه کشتارگاه‌ها شد؛ بنابراین جمعیت دامی کشور آن‌قدر بالا نیست که بتوانیم بگوییم با مازاد تولید روبرو هستیم و امکان صادرات وجود دارد.

ملکی بر این باور است که اگر جمعیت دامی کشور مدیریت شود، این میزان جمعیت کفاف بازار داخلی را می‌دهد که این امر نیز مبتنی بر جلوگیری از قاچاق دام در مرزها، ایجاد ممنوعیت صادرات دام زنده و رفع ممنوعیت تردد دام از استان‌ها به تهران است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *