اهم اخبار

طلای سفید از قیمت افتاد!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشت پنبه در گلستان به‌عنوان قطب این محصول، طی یکی دو سال اخیر بعد از افول چندین ساله کمی رونق پیدا کرده اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به بی‌توجهی‌ها نسبت به قیمت این محصول و حمایت نکردن از کشاورزان، مجدداً از سال آینده کشت پنبه به سرنوشت سالیان قبل گرفتار شود.

در سالیان قبل بخش قابل‌توجهی از اراضی استان گلستان حتی تا سطح ۱۸۸ هزار هکتار، به کشت پنبه اختصاص می‌یافت و تعداد زیادی کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در این استان فعالیت داشتند. رفته‌رفته به دلایل مختلف کشت پنبه در این استان از رونق افتاد و به کمتر از ۱۰ هزار هکتار رسید. این روند به همین‌گونه ادامه داشت تا اینکه طی یکی دو سال افزایش قیمت پنبه رغبتی در کشاورزان ایجاد کرد که مجدداً به سمت کشت این محصول بروند به‌طوری‌که امسال بیش از ۲۱ هزار از اراضی استان زیر کشت پنبه رفته که این میزان نسبت به دو سال قبل، ۲ برابر شده است.

چند روزی است که برداشت پنبه آغاز شده و کشاورزی که چندین ماه برای تولید محصول خود زحمت کشیده و الان باید نتیجه دسترنجش را ببیند، با قیمت‌هایی برای فروش محصولش مواجه شده که خستگی را تنش ماندگار کرده است.

آقای حسینی، کشاورز کردکویی است که می‌خواهد در این روزها پنبه خود را برداشت کند ولی نگران از قیمت‌های خرید است. او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلات ما در کشت پنبه در زمان تولید این محصول شده بود. امسال به خاطر هجوم آفت کرم غوزه و شته در چندین نوبت اقدام به سمپاشی محصول کردیم. عمده کشاورزان ۴ تا ۵ نوبت اقدام به سمپاشی کردند. هر نوبت سمپاشی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

این کشاورز بیان کرد: سم خوب در بازار پیدا نمی‌شود. اگر هم با تلاش بتوانی سم خوب پیدا کنی، قیمت آن خیلی زیاد است و نسبت به سال قبل دو سه برابر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو هفته از آغاز برداشت پنبه کشاورزان می‌گذرد، گفت: قیمت خرید علل الحساب آن توسط دلالان ۷ هزار تومان است. البته در مواردی هم تا قیمت ۸ هزار تومان خریداری شده است.

این کشاورز گفت: با توجه به هزینه‌های کاشت، استفاده از سموم، آبیاری و برداشت، هزینه تمام شده کشت پنبه در هر هکتار بیش از ۱۱ میلیون تومان است. برای اینکه کشت پنبه برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد باید قیمت این محصول بیش از ۱۰ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید در چین اول بالاتر است، گفت: سال گذشته قیمت پنبه از ۶ هزار تومان شروع شد و به ۵ هزار تومان رسید. الان هم که پنبه با قیمت ۷ هزار تومان خریداری می‌شود، از چند هفته دیگر با قیمت پایین‌تر خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این قیمت‌ها کشاورزان را نسبت به کشت مجدد این محصول در سال آینده دلسرد کرده است، گفت: اگر امسال به جای پنبه، شالی می‌کاشتیم ۲ تا ۳ برابر درآمد بیشتر نصیب ما می‌شد.

رئیس خانه کشاورز استان گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته با توجه به کمبود پنبه در کشور و شرایط سختی که برای تأمین ارز به وجود آمده بود، قیمت پنبه افزایش یافت و همین امر باعث انگیزه در کشاورزان برای توسعه کشت این محصول شد.

علی‌قلی ایمانی با بیان اینکه امسال در پیک برداشت، پنبه وارد کشور شد، گفت: این امر باعث شد که تقاضا برای خرید پنبه داخلی کم شود و قیمت کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه هزینه‌های تولید پنبه در بخش استفاده از سموم، هزینه کارگری و… بسیار افزایش پیدا کرده، قیمت‌های کنونی این محصول برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: با توجه به شرایطی که امسال اتفاق افتاده گمان نمی‌کنم سال آینده کسی به سراغ کشت پنبه برود.

رئیس خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به قیمت‌های خیلی بالاتر پنبه وارداتی، خاطرنشان کرد: در محصولات دیگر همانند سویا نیز اوضاع به همین منوال است. کنجاله سویا در کشور هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان در کشور خرید و فروش می‌شود اما دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سویا را ۳۸۰۰ تومان تعیین کرده است.

ایمانی با اشاره به تلاش‌ها برای احیای کشت پنبه در استان، گفت: تا زمانی که انگیزه اقتصادی برای کشت پنبه در کشاورز ایجاد نشود، به سمت کشت این محصول نمی‌رود و نمی‌توان آن را توسعه داد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی نیز در روزهای گذشته در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده بوده که برای اینکه پنبه برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد باید این محصول با قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ هزار تومان خریداری شود.

علی موسی خانی ابراز امیدواری کرد، با توجه به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، قیمت خرید پنبه به آنچه که مدنظر کشاورزان است، برسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *