اهم اخبار

مدیر عامل اتحادیه دامداران مطرح کرد؛ استفاده از نان خشک در دامداری های سنتی و صنعتی/پیش بینی تولید ۱۱ میلیون تن شیر خام

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سلطانی گفت: با وجود کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ سبوس، اما همچنان دامداران نسبت به استفاده از نان خشک در واحدها به سبب ارزان بودن تمایل بیشتری دارند.

‌سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش نرخ سبوس بر قیمت تمام شده تولید شیر و گوشت تاثیر منفی دارد، اظهار کرد: با وجود ورود معاون اول رئیس جمهور به این موضوع و کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ سبوس، اما باز هم قیمت در مقایسه با خرداد ۲۰ درصد افزایش داشته که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: با توجه به آنکه قیمت نان کمتر از نرخ سبوس است، هنوز این‌ نگرانی وجود دارد که در برخی دامداری های سنتی و صنعتی نان خشک‌ جایگزین سبوس شود.

سلطانی با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ درصدی نرخ سبوس در خرداد حداقل ۲ درصد به بهای قیمت تمام شده تولید اضافه می کند، بیان کرد: با توجه به آنکه حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد سود برای دامدار لحاظ می شود، بنابراین این نرخ سود کمتر از میزان سود بانکی و تورم است که در بلندمدت به زیان تولیدکننده تمام می شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های تولید، نرخ ۲ هزار و‌۵۰۰ تومانی را برای هر کیلو شیر خام در خرداد به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد دادیم که پس از چکش کاری های صورت گرفته این نرخ ۲ هزار و ۳۹۰ تومان مصوب شد. البته برای هر درصد چربی بالای ۳.۲ درصد ۳۶ تومان جایزه به دامداران پرداخت می شود.

سلطانی در واکنش به افزایش نرخ سبوس بیان کرد: با توجه به تصویب نرخ یک هزار تومانی برای هر کیلو سبوس، همه روزه دامداران از استان های مختلف انتقادات خود را در این خصوص به اتحادیه مطرح می کنند چرا که بهمن سال گذشته قیمت هر کیلو سبوس ۵۳۰ تومان بود که با افزایش بیش از ۵۸ درصدی در اسفند به ۸۳۰ تومان رسید و فروش یک ریال بالاتر از این نرخ غیر قابل قبول است، اما به هر حال در جلسه ستاد تنظیم بازار در شهریور وزرای ۲ وزارتخانه با معاون اول رئیس جمهور نرخ یک هزار تومانی را برای هر کیلو سبوس تفاهم کردند.

به گفته وی، علی رغم تصویب نرخ یک هزار تومانی برای هر کیلو سبوس از ابتدای مهر، اما برخی کارخانه ها همچنان ادعای یک هزار و ۲۵۰ تومانی را برای فروش دارند که مسئولان امر باید با آنها برخورد جدی داشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان درباره آخرین وضعیت تولید شیر خام بیان کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته تولید شیر خام تا پایان سال حداقل به ۱۱ میلیون تن می رسد که بدین ترتیب کارخانه ها ی لبنی بالای یک میلیون تن صادرات خواهند داشت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *