اهم اخبار

مرغوب‌ترین گیلاس را در اشنویه نوش جان کنید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه حدود ۲۲۰۰ تن گیلاس در استان تولید می شود.

اسمعیل کریم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: در سطح استان ۱۶۵۰ هکتار باغ گیلاس داریم که یک ۱۲۵۰ هکتار آن بارور و ۴۰۰ هکتار غیربارور است.

وی با بیان اینکه متوسط  عملکرد در هر هکتار برای محصول گیلاس در سال های گذشته استان ۳٫۶ تن بود، ادامه داد: با توجه به خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی، متوسط عملکرد در سال جاری به ۱٫۷ تن در هکتار رسیده است.

کریم زاده گفت: آب و ھوای متناسب حاصلخیزی خاک و دارا بودن ارتفاع ۱۴۷۰ متر از سطح دریا از جمله دلایلی است که باعث شده تا مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس در اشنویه به عمل آید.

کریم زاده با اشاره به ارقام گیلاس تولیدی در استان افزود: ارقام گیلاس در استان شامل تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس است که در این میان ارقام خوشه‌ای و تک دانه سیاه بیشترین میزان سطح باغات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به قیمت تمام شده انواع گیلاس، اضافه کرد: قیمت تمام شده به رقم گیلاس بستگی دارد، چنانچه قیمت تمام شده رقم تکدانه حدود ۴۰۰۰ تومان باشد، بقیه ارقام حدود ۲۰۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه رقم تکدانه بیشترین تولید، کیفیت و قیمت را در بازار دارد، قیمت این محصول را از اول فصل برداشت تاکنون از ۲۰ تا ۱۲ هزار تومان عنوان کرده و ادامه داد: بقیه ارقام گیلاس اشنویه از ۴ تا ۸ هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: گیلاس هر چند نسبت به سایر محصولات کشاورزی از نظر تناژ تولید رقم بزرگی را به خود اختصاص نمی دهد، اما با توجه به کل تولید در کل کشور، این رقم قابل توجه است.

وی افزود: آذربایجان غربی با تولید یک پنجم محصولات باغی کشور، رکورد تولید ۶٫۵ میلیون تن محصول کشاورزی در سال زراعی ۹۶-۹۵ را به نام خود ثبت کرده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *