اهم اخبار

میز ملی خرما با پیام وزیر امور خارجه در دشتستان آغاز به کار کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پنجمین میز ملی خرما روز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان تعاون روستایی، مدیر باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان و کارشناسان این بخش با قرائت پیام وزیر امور خارجه در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیور)، به نقل از ایرنا، حسین امیر عبداللهیان در این پیام آورده است: اهمیت صادرات غیر نفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، همواره به عنوان موضوعی مهم مورد توجه و بررسی بوده است و یک راهبرد اساسی در تحکیم بنیان‌های اقتصاد مقاومتی، تنوع بخشی به درآمدهای ارزی کشور، دوری از اقتصاد تک محصولی و خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه است؛ تحریم هایی که در وهله نخست جریان درآمدی کشور را نشانه گرفته است.

وزیر امور خارجه در پیام خود ادامه داده است: بخش کشاورزی کشور، جایگاه و سهم شایانی در اقتصاد ملی ایفا کرده و اقلیم چهار فصل کشور ایران، به حوزه باغبانی برکت و تنوعی مثال زدنی در  جهان بخشیده است بطوریکه اشتغال گسترده، ارزش افزوده بالا و رتبه ممتاز در صادرات کشاورزی، وجه تمایز محصولات باغبانی کشور و در این میان ” خرما ” نعمت و محصولی نام آشنا، دیرینه و سزاوار توجهی مضاعف است.

وی اعلام کرده است: وزارت امور خارجه در مسیر دستیابی به  توسعه و تنوع بخشی  مقاصد صادراتی، افزایش سهم در بازارهای هدف و کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی در تقویت زیر ساخت‌های مطلوب، آماده همکاری و مشارکت نزدیک با دست اندر کاران و فعالان این  محصول ارزشمند است.

امیر عبداللهیان در این پیام از زحمات و تلاش های عوامل این همایش و فعالان عرصه پرورش نخل، تولید و صادرات خرما قدردانی و توفیق آنها را در سربلندی و آبادانی این سرزمین قهرمان پرور مسئلت کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: براساس ظرفیت‌ها مسئولیت پنج میز ملی شامل خرما، میگو، گوجه فرنگی، کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی از طرف سازمان توسعه تجارت به این استان تفویض اختیار شده است.

مهدی صفوی اضافه کرد: اوائل دهه ۹۰ مطالعه جامعی در سطح کشور و استان بوشهر تحت عنوان خوشه صنعتی خرما به مدت پنج سال انجام شد و چالش‌های متعددی در همه لایه‌ها، حلقه‌های زنجیره ارزش، کشاورزی، فرآوری، فروش و صادرات شناسایی و برنامه‌هایی تعریف شد. 

وی ادامه داد: با تعریف برنامه های متعدد در راستای کاهش این مشکلات اقدامات و دستاوردهای خوبی بویژه در بازار داشتیم که از جمله آنها حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه‌های تخصصی، ارائه آموزش‌های لازم در همه زمینه ها برای ذینفعان و فراهم کردن زمینه ارتقای بسته بندی محصول خرما فراهم شد.

 میز ملی خرما با پیام وزیر امور خارجه در دشتستان آغاز به کار کرد

صفوی گفت: در زمینه زیرساخت‌ها و در راستای ارتقای ارزش افزوده محصول خرما سردخانه ها در استان توسعه یافتند به نحوی که امروز ۵۰ هزار تن ظرفیت سردخانه ای در استان بوشهر در اختیار بخش خرما قرار دارد.

وی اضافه کرد: در زمینه فناوری و بحث‌های دانش بنیان مشکلاتی وجود داشت که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و مشاوران سعی شد بخشی از آنها برطرف و درزمینه فرهنگ سازی نیز با تهیه بروشور و وب سایت‌های دو زبانه که در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت تلاش شد این مشکلات برطرف شود.

صفوی گفت: با وجود همه تلاش‌های انجام شده اما هنوز در برخی از حوزه ها از جمله صادرات همچنان مشکلاتی وجود دارد که برای رونق این بخش باید به دنبال تنوع کشورهای هدف باشیم تا بتوانیم محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم.

وی یادآور شد: ایجاد تنوع در زمینه بسته‌بندی محصول خرما و تقویت صنایع پائین دستی در این بخش ضروری است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با تاکید بر ضرورت تقویت سردخانه های کوچک مقیاس در استان بوشهر اضافه کرد: باید تلاش شود لایه های پایین تر را فعال کرد تا بتوان ارزش افزوده بیشتری حاصل شود.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان ۶ استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان در حال برگزاری است.

هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.

هر سال میز ملی خرما در آذر ماه تشکیل می‌شد ولی با توجه به حساسیت قیمت این محصول ۲ ماه قبل از برداشت محصول، نشست این میز امسال در استان بوشهر برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی لازم برای تثبیت قیمت خرما انجام شود و نگرانی کشاورزان و نخلداران در این زمینه پایان یابد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *