اهم اخبار

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۵ هزار تن پسته از باغات استان مرکزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از برداشت بیش از ۱۵ هزار تن پسته از باغات این منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ علی اصغر زارعی اظهار کرد: با توجه به وجود برخی مزیت های نسبی در بعضی از مناطق استان و در مقابل، بحران خشکسالی، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت و پرورش ارقام اقتصادی با نیاز آبی کم است که در این راستا درخت پسته یکی از درختان دارای تحمل نسبت به شوری و مقاوم به کم آبی است.

وی  افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته، منطقه زرندیه و ساوه و سایر شهرستان های استان از شرایط اقلیمی مناسبی جهت توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال های اخیر کشاورزان شهرستان نیز توجه ویژه ای به کشت و پرورش این محصول داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه هستیم .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در استان مرکزی، شهرستان زرندیه است که از این حیث این شهرستان قطب تولید محصول پسته محسوب می شود.

زارعی با اشاره به حدود ۱۴۳۰۰ هکتار سطح کشت باغات پسته بیان کرد: از این سطح، ۲۱۰۰ هکتار نابارور و ۱۳۲۰۰ هکتار بارور است، زمان برداشت پسته در استان اواسط شهریور ماه تا پایان مهرماه است.

مدیر باغبانی سازمان بیان کرد: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور متوسط حدود ۱۳۰۰  کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود و محصول برداشت شده بلافاصله به ترمینال های ضبط پسته و سطح استان منتقل و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی محصول خشک بدست می آید که در بازارهای داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.

وی با اشاره به ارقام پسته منطقه گفت: عمده ارقام پسته کشت شده در منطقه، ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی هستند که با توجه به اقلیم خاص منطقه زرندیه و ساوه و خاک حاصلخیز آنها، محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی بدست می آید.

مدیر امور باغبانی استان مرکزی افزود: با توجه به کیفیت باغات پسته استان و کیفیت محصول تولیدی، بیش از ۶۰ درصد از محصولات قابلیت صادراتی دارند که به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می شوند. حدود هزار هکتار از باغات پسته استان دارای گواهی ارگانیک از شرکت BCS آلمان بوده و تحت نظارت آن شرکت تولید انجام می دهند که با قیمتی حداقل ۴۰ درصد بیشتر از محصولات معمولی به کشورهای اروپایی صادر می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *