اهم اخبار

خریداری تاکنون ۱۳۷ هزار تن خرما از نخلداران خوزستان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۴۲ هزار تن انواع محصولات خرما از سطح نخیلات استان برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد حسینی‌نسب با اشاره به سطح نخیلات استان اظهار کرد: استان خوزستان دارای ۴۲ هزار و ۹۰۰ هکتار نخیلات با میزان ۷ میلیون نفر نخل است که از این میزان ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر نخل بارور هستند و بیشترین سطح نخیلات استان به شهرستان‌های شادگان، آبادان و کارون اختصاص دارد.

وی افزود: برداشت محصول خرما از نیمه دوم شهریورماه آغاز شده است و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت. در این راستا و از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۳۷هزار تن محصول خرما برداشت شده و به فروش رفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: امسال قیمت‌گذاری خرمای استعمران قبل از آغاز برداشت محصول انجام و در راستای توافقات صورت گرفته مقرر شد تمام هزینه‌های جانبی از جمله جعبه و کرایه حمل برعهده کارگاه‌های خریدار باشد و محصول خرمای تولیدی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی توسط اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار خریداری شود.

وی بیان کرد: میزان ۸۰ هزار تن از محصول برداشت شده توسط کارگاه‌های بسته‌بندی برای مصرف داخلی و میادین تره‌بار خریداری شده است. هر ساله ۸۵ هزار تن خرمای استعمران با هدف صادرات به صورت توافقی از نخلداران استان خریداری می‌شود که امسال تاکنون میزان ۵۷ هزار تن خرمای استعمران توسط کارگاه‌های صادرکننده به صورت توافقی خریداری شده است. عملیات برداشت و حمل بقیه محصول خرما به سمت کارگاه‌های بسته‌بندی با نظارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

حسینی نسب افزود: خرید خرمای استعمران توسط کارگاه‌های بسته‌بندی و صادرکننده علاوه بر استمرار حیات نخیلات موجب ارزآوری و رونق اشتغال در کارگاه‌ها می‌شود به گونه‌ای که اشتغال برای ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در طول سال را به دنبال دارد. همچنین وجود این کارگاه‌ها موجب ایجاد ارزش افزوده خرمای تولیدی، رونق اقتصادی و حفظ رقابت این محصول در بازار جهانی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۴۲ هزار تن انواع محصولات خرما شامل خارک، رطب و خرما از سطح ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتاری نخیلات بارور استان برداشت شود.

حسینی نسب بیان کرد: استان خوزستان با داشتن ۷۵ رقم خرما از مهمترین مراکز ژنتیکی خرماخیز است که مهمترین ارقام خرما در استان شامل استعمران، برحی، بریم، دیری، زاهدی، خضراوی، گنطار، کبکاب و عویدی می‌شود. همچنین در این زمینه در نظر داریم سایر ارقام تجاری از جمله مجول و پیارم نیز در استان خوزستان توسعه داده شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *