اهم اخبار

آفت سوسک سرخرطومی به باغات شهرستان بم رسید/ وضعیت قرمز است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی بم با اشاره به ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در باغات، به کشاورزان و باغداران شهرستان هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمدعلی معقول در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغات آفت زده، اظهار کرد: طبق برآوردهای واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بم در خصوص کمین سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از آفت‎‌های نخل، لازم است نخلداران بمی هوشیار باشند.

وی افزود: سوسک سرخرطومی حنایی، مهم ترین و خطرناک‌ترین آفت نخل محسوب می‌شود و طی چند سال گذشته موجب خسارت به نخل‌های شهرستان همجوار شده است.

معقول بیان کرد: این آفت با خوردن محتویات درون تنه نخل باعث نابودی کامل نخل می‌شود و مبارزه با این آفت بسیار مشکل و طاقت‌فرساست و بهترین راه مبارزه، پیشگیری از ورود آن به نخلستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم اظهار کرد: باغداران در خصوص جابه‌جایی و نقل و انتقال پاجوش نهایت دقت را داشته باشند و در صورت تمایل به کشت نخیلات، حتماً با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی یا مرکز خدمات منطقه‌ای خود مشورت کنند.

وی تصریح کرد: شناسایی و امحای نخل‌های آلوده، مبارزه شیمیایی و ممنوعیت ورود پاجوش و نهال از مناطق آلوده از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از گسترش این آفت خطرناک در نخلستان‌های شهرستان است.

معقول بیان کرد: این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما و تغذیه از پنیر نخل موجب خشک شدن درخت می‌شود.

وی تصریح کرد: آفت سرخرطومی خرما حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد.

وی تصریح کرد: برای شناسایی این آفت باید تک‌تک درختان نخلستان‌های مشکوک به آلودگی توسط کارشناسان ردیاب بررسی شود که با در نظر گرفتن سطح زیر کشت نخیلات در کشور این کنترل و مهار، هزینه سرسام‌آوری را به همراه دارد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *