اهم اخبار

آژانس غذای سازمان ملل: قیمت جهانی موادغذایی همچنان کاهشی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرد که قیمت جهانی غذا برای دوازدهمین ماه متوالی در ماه مارس کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از رویترز؛ شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل برای دوازدهمین ماه متوالی در ماه مارس کاهش یافت و ۲۰.۵ درصد از رکورد یک سال قبل پس از حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است.

این آژانس روز جمعه (۷ آوریل) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ماه گذشته به طور میانگین ۱۲۶.۹ واحد در مقابل ۱۲۹.۷ ماه فوریه بود و این پایین‌ترین میزان از جولای ۲۰۲۱ بود. مقدار فوریه در ابتدا ۱۲۹.۸ بود. فائو اعلام کرد که عرضه فراوان، کاهش تقاضای وارداتی و تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین به این کاهش کمک کرده است.

آژانس مستقر در رم افزود که کاهش این شاخص، قیمت‌های پایین غلات، روغن‌های گیاهی و محصولات لبنی را نشان می‌دهد که افزایش قیمت شکر و گوشت را جبران خواهد کرد.

ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد فائو در بیانیه‌ای گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ها در سطح جهانی کاهش یافته است اما همچنان در بازارهای داخلی بسیار بالا و همچنان در حال افزایش هستند و چالش‌های بیشتری برای امنیت‌غذایی ایجاد می‌کنند.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۵.۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت که گندم ۷.۱ درصد، ذرت ۴.۶ درصد و برنج ۳.۲ درصد کاهش یافت. روغن‌های گیاهی ۳ درصد کاهش یافت که حدود ۴۷.۷ درصد کمتر از سطحی بود که شاخص در مارس ۲۰۲۲ به آن رسید، در حالی که شاخص لبنیات ۰.۸ درصد کاهش داشت.

شکر ۱.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۶ رسید که تحت تاثیر نگرانی‌های کاهش چشم‌انداز تولید در هند، تایلند و چین قرار گرفت. شاخص قیمت گوشت ۰.۸ درصد افزایش یافت.

فائو همچنین پیش‌بینی تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷۷۷ میلیارد تن افزایش داد که ۱.۲ درصد کمتر از سال قبل است. تولید جهانی برنج در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۵۱۶ میلیون تن رسید که ۱.۶ درصد کمتر از رکورد برداشت ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ است.

بر اساس گزارش رویترز، مصرف جهانی غلات در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۲.۷۷۹ میلیارد تن رسیده است که ۰.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *