اهم اخبار

آیا در توزیع هوشمند اقلام خوراکی انحصار صورت گرفته است؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه برای توزیع هوشمند اقلام اساسی از پلتفرم‌های بزرگ دعوت به همکاری کردیم، گفت: هیچ گونه انحصاری برای استفاده از پلتفرم ها نیست و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آمادگی دارد از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بهره گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، طرح توزیع اینترنتی اقلام اساسی از ۱۸ آبان ماه به صورت آزمایشی در یک پلتفرم مشخص با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ آغاز به کار کرد و چندی پیش هم برنج، شکر و روغن  و لبنیات تنظیم بازاری به آن اضافه شدند. بنابر گفته مسئولان امر هدف این توزیع هوشمند کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌های غیر ضرور و رساندن اقلام اساسی با قیمت‌های واقعی به دست مردم است و اگر چه این شیوه توزیع توانست تا حدودی  اهداف مذکور را محقق و با کاهش قیمت برخی اقلام آرامشی را در بازار ایجاد کند اما حواشی بسیاری را هم به دنبال داشت و سوالات بسیاری را در ذهن فعالان این بخش ایجاد کرد. مثلا اینکه آیا فعالیت تنها یک پلتفرم در بخش توزیع اقلام تنظیم بازاری انحصار ایجاد نمی‌کند؟ و اینکه چرا تنها یک پلتفرم برای این موضوع انتخاب شده است؟

سوالاتی که مشاور سازمان تعاون روستایی در خصوص آن توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا عربشاهی در این باره اظهار کرد:جلسه‌ای را ۱۱ آبان ماه در سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار و از نمایندگان پلتفرم‌های بزرگ کشور که در معاونت علمی ریاست جمهوری رجیستر شده بودند دعوت به همکاری در توزیع هوشمند کالا کردیم. البته سه شرط نیز برای آنها تعیین کردیم که باید سرور و لجستیک و سیستم حمل ونقل داشته باشند تا اقلام را کمتر از ۲۴ ساعت به دست مردم برسانند و دیگر اینکه باید قیمت مصوب دولت نیز در توزیع رعایت شود.

وی ادامه داد: در این جلسه به جز یکی از پلتفرم ها کسی حاضر نشد با آستانه سود محدود همکاری کند. بنابراین این پلتفرم توزیع هوشمند از ۱۸ آبان ماه در تهران آغاز به کار کرد و البته در سایر کلانشهرها نیز فعالیت می کند.

مشاور سازمان تعاون روستایی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۴۰ پلتفرم دیگر نیز براساس فراخوان اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال بررسی است. دو پلتفرم دیگر به مرحله نهایی رسیده‌اند که به زودی آغاز به کار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: لذا هیچ گونه انحصاری برای استفاده از پلتفرم ها نیست و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آمادگی دارد از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه توزیع اینترنتی کالاهای اساسی بهره گیرد.

 عربشاهی با بیان اینکه پلتفرم‌هایی که شرایط اعلام شده را داشتند اقدام به همکاری کردند، گفت: پلتفرم‌ها مرغ و تخم مرغ را از شرکت پشتیبانی امور دام و برنج و روغن را از شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌گیرند و سازمان تعاون روستایی تنها نقش توزیع کننده را دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *