اهم اخبار

اجرای سند توسعه مرکبات و کیوی در مازندران / ارسال مرکبات به ۲۵ استان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این‌که سند توسعه مرکبات و کیوی در مازندران اجرا شده است، گفت:مرکبات ذخیره‌سازی شده در مازندران به ۲۵ استان کشور ارسال می‌شود.

حسین نگهدار در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، گفت: در استان مازندران ۱۲۲ هزار هکتار باغ زیر کشت مرکبات وجود دارد که از این مقدار ۱۱۳ هزار هکتار آن بارور بوده و در سال جاری ۲٫۳ میلیون تن تولید مرکبات داشته است.

وی تولید مرکبات در سال ۹۳ را ۱٫۴۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته تولید مرکبات در مازندران ۵۰ درصد رشد داشته و راندمان تولید در سال ۹۴ به ازای هر هکتار ۲۲ تن پرتقال و ۲۳٫۱ تن نارنگی بوده است.

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به برداشت تمامی محصولات نارنگی استان ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد پرتقال استان به خصوص تامسون برداشت شده است.

نگهدار در خصوص میزان ذخیره‌سازی مرکبات استان گفت: توسط باغداران و ذخیره سازان استان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن مرکبات ذخیره سازی شده و علاوه بر این مقدار ۴۵ هزار تن نیز برای تنظیم بازار شب عید پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به استقبال خوب از تولید مرکبات استان افزود: ۲۵ استان برای ذخیره سازی مرکبات با باغداران و ذخیره سازان استان مراجعه داشته‌اند و تقریباً قرارداد تمامی آنها منعقد شده است و امسال با همکاری‌های انجام شده با اتحادیه‌های مربوطه تاکید شده از ذخیره باغداران استفاده شود.

این مسئول با بیان این‌که تاکید شده است تمامی مرکبات خریداری شده تا نیمه اول بهمن ماه به به استان‌های مقصد انتقال یابد، اظهار کرد: این روند انتقال به نحو مطلوب در حال انجام است تا مرکبات در زمان مطلوب به استان مربوطه برسد.

وی سهم ذخیره‌سازی برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال برای استان مازندران را ۵۰۰ تن اعلام و تصریح کرد: برای جلوگیری از نوسانات بازار امسال ۵۰۰ تن از مرکبات در استان ذخیره‌سازی شده است که در زمان مقرر به بازار روانه می‌شود.

نگهدار در خصوص قیمت‌های مصوب نیز گفت: جهادکشاورزی، اتحادیه باغداران و بخش خصوصی با لحاظ کردن عوامل تولید و هزینه‌های تولید مرکبات، قیمتی را تعیین کردند و به تهران اعلام شد اما خرید و حمل به روز با قیمت توافقی است و در صورت حمل در زمان آتی قیمت نگهداری نیز اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که امسال قیمت مرکبات دارای تعادل بوده است، تصریح کرد: با وجود حجم تولید، برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید کننده‌ها، قیمت‌ها کاهش نیافت و از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها موجب رفع بخشی از مشکلات باغداران شد.

مدیر تنظیم بازار و نهاده‌های کشاورزی استان با تاکید بر این‌که با توجه به فراوانی محصول بخشی از تولید که امکان ذخیره‌سازی داشت ذخیره‌سازی شد و مابقی روانه بازار شده است، گفت: میانگین قیمت فروش در بازار از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان و در عمده فروشی و ذخیره‌سازی نیز از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان بوده است.

وی با اشاره به دستور استاندار و سند توسعه مرکبات و کیوی استان یادآور شد: این سند امسال عملیاتی شده است و تمام سازمان‌ها و مسئولین استانی پای کار آمده‌اند، این سند شامل تامین سرمایه در گردش، بررسی بازارهای هدف برای صادرات و فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی است که با اجرای این سند شاهد جهش خوبی در صادرات مرکبات استان هستیم.

نگهدار با اعلام این‌که آمار دقیقی از صادرات مرکبات استان در دست نیست، گفت: به دلیل اختلاف قیمت هزینه حمل مرکبات توسط کامیون‌های روسی و کامیون‌های استان، بخشی از صادرات استان از طریق گیلان انجام شده، ولی با توجه به ایجاد زیرساخت‌های موجود می‌توان در پایان سال آمار دقیقی از میران صادرات مرکبات استان اعلام کرد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های لازم در استان گفت: اگر هماهنگی‌های لازم وجود نداشت با توجه به افزایش ۵۰ درصدی تولید مرکبات استان شاهد افت قیمت بودیم که موجب زیان باغداران می‌شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *