اهم اخبار

اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در کشور با ظرفیت‌ ۴۰ هزار تن

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طرح تولید قراردادی گوشت دام سبک عشایر با ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن در سال، در کشور آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود گام مناسبی برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز و ثبات‌بخشی به بازار باشد.‌

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از سازمان امور عشایر؛ طرحی در کشور در دست اقدام است که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند تولید گوشت کشور را ۴۰ هزار تن اضافه کند.

در کشور سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌‌شود و مصرف گوشت قرمز یک میلیون تن است، بنابراین این ‌تولید ما را یک گام به خودکفایی نزدیک خواهد کرد.

‌سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز و برخی سال‌ها‌ بیشتر، وارد کشور می‌شود. علاوه بر آن قیمت گوشت قرمز هم در د‌اخل بالاست که افزایش عرضه می‌تواند به کاهش قیمت کمک کند.

جزئیات طرح قراردادی گوشت در عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران درباره اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در جامعه عشایری گفت:‌ در این طرح قرار است شرکت پشتیبانی امور دام کشور نهاده مدت‌دار حداقل ۱۲۰ روزه به دامدار بدهد و آنها دام خود را به قیمت مصوب به سازمان بفروشند.

وی افزود: ۱۸۰ هزار تن نهاده داده می‌شود و یک میلیون راس دام، پروار‌بندی خواهد شد.

احمدی در باره اینکه نرخ مصوب چگونه تعیین می‌شود و آیا نماینده عشایر هم وجود دارد؟ گفت: میانگین قیمت روز بازار قصابی ها، نرخ مصوب همان روز خواهد شد میانگین قیمت گوشت گوساله در قصابی ها محاسبه و لاشه دام از آنها خریداری می‌شود.

به گفته این مسئول سازمان امور عشایر و اتحادیه دامداران در این قرارداد نماینده عشایر است و درواقع مدافع منافع آنها خواهد بود.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران افزود: اجرای این طرح که نیاز به ارائه آموزش‌های روز در حوزه دامداری و تولید گوشت قرمز دارد، موجب تحول در جامعه عشایری خواهد شد.

وی افزود: امروز بهره‌وری به شکل سنتی آن دیگر توان رقابت با سایر بخش‌ها را ندارد بنابراین باید با ارائه آموزش، عشایر را با شرایط روز تطبیق دهیم تا بتوانیم شرایط رقابتی این جامعه را افزایش دهیم.

بنابراین گزارش سال‌هاست شکاف کوچکی بین میزان تولید و خودکفایی در گوشت قرمز وجود دارد، با احتساب تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن گو‌شت در کشور و مصرف یک میلیون تن، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت نیاز داریم اما این میزان کم، موجب به هم ریختگی بازار می‌شود و قیمت‌ها مرتب نوسان پیدا می‌کند؛ اگر با طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، ۴۰ هزار تن به تولید گوشت کشور اضافه شود با یک اقدام دیگر خودکفایی در دسترس خواهد بود و بازار با ثباتی را در گوشت قرمز خواهیم داشت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *