اهم اخبار

اختصاص ۴۰ میلیون پلاک دام در چهار سال گذشته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران از اختصاص بالغ بر ۴۰ میلیون پلاک دام در چهار سال گذشته خبر داد و گفت: این اقدام در قالب طرح هویت گذاری و شناسنامه دار شدن دام‌های کشور صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مجتبی عالی افزود: توسط مرکز اصلاح نژاد کشور در اتحادیه تعداد بالغ بر ۳۱ میلیون دام ثبت سامانه شده و امید می‌رود در دو سال آتی کل دام صنعتی و ۵۰درصد دام روستایی هویت دار شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران اظهار داشت: صادرات ۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس گوساله نر توسط این اتحادیه انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های اجرایی در حوزه بهداشتی، اضافه کرد: همکاری با سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مهم دامی که ضررهای غیر قابل جبرانی حاصل می‌کنند از جمله تب برفکی، تب سه‌روزه، بیماری لمپی اسکین در حال اجرا است.

عالی از تلاش در جهت کاهش قیمت داروها و واکسن‌ها با انعقاد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان و واردکنندگان داروهای دامی با همکاری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران با اشاره به عقد قرارداد جهت خرید و توزیع واکسن تب برفکی به میزان ۳ میلیون دز در سال جاری با شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده، تصریح کرد: برنامه‌ریزی در جهت تأمین و توزیع واکسن‌های چندگانه دامی در نیمه دوم سال جاری و در ادامه سال‌های آتی نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر تشکیل کلاس‌های آموزشی در اتحادیه‌های استانی به منظور ارتقای سطح‌های مبارزاتی سازمان دامپزشکی کشور، گفت: این دوره‌های آموزشی شامل برگزاری ۳۱ کلاس در مراکز استان‌ها و ۱۶ کلاس در شهرستان‌ها و دو کارگاه آموزشی جهت مدیران عامل اتحادیه‌ها در محل اتحادیه مرکزی در یک سال و تکرار آن طی سه سال بوده است.

عالی با اشاره به تشویق دامداران برای کسب اطلاعات علمی بیشتر در کلاس‌های آموزشی با صدور گواهی‌های آموزشی با امضای اتحادیه مرکزی دامداران ایران و سازمان دامپزشکی کشور، گفت: مکاتبه با مرکز آموزش عالی امام خمینی برای اجرای ۵ دوره آموزشی با صدور گواهی آموزشی جهت بهره‌برداران که در کلاس آموزش شرکت کرده‌اند نیز انجام شده است.

وی درباره فعالیت‌های انجام شده در واحد فنی و اصلاح نژاد، گفت: تهیه نرم افزار سیستم ” DHI” و عقد قرارداد با شرکت آرتا کابوک برخط مستقر در استان لرستان با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور انجام شده و مذاکره با شرکت هلندژنتیک جهت تأسیس مرکز تولید اسپرم منجمد مشترک قاره آسیا در ایران در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور، به منظور تکثیر گاوهای پرتولید و تسهیل در تولید مثل با بهره‌وری مناسب و بهبود راندمان تولید کیفی با حداقل هزینه خوراک و افزایش راندمان، این اتحادیه با همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا دانشگاه شهید بهشتی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی انتقال جنین ۳۰ کارگاه طی سه سال کرده است.

وی همچنین از انعقاد قرارداد خرید تخمدان گاوهای پرتولید رجیستر در حال حذف گاوداران صنعتی خبر داد و گفت: همکاری در توزیع و فروش جنین‌های تولید شده هر سال ۵۰۰ جنین و طی سه سال ۱۵۰۰ جنین انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران از ایجاد برند تولید جهت شبکه تعاونی‌های دامداران ایران طی برنامه‌ریزی جهت تکمیل زنجیره تولید تا مصرف خبر داد و گفت: احداث و راه‌اندازی کارخانجات فرآوری‌های لبنی سال اول پنج کارخانه در دستور کار است که پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۲ چهار کارخانه، سال ۱۴۰۳ سه کارخانه با مشارکت اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و دامداران، جمعاً ۱۲ کارخانه با اولویت استان‌های تولیدکننده شیر خام انجام شود.

عالی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در واحد بازرگانی، گفت: تأمین و توزیع انواع نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران شامل ۱۹ هزار تن جو، ۲۸ هزار تن ذرت، یک هزار تن کنجاله آفتابگران و یک هزار تن کنجاله سویا عملیاتی شده است.

به گفته وی، برنامه ریزی جهت تولید یکصد هزار تن گوشت قرمز در یکسال به منظور کمک به تنظیم بازار با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری با سازمان میادین برای تأمین دام ارزان قیمت در روز عرفه و عید قربان به منظور رفاه حجاج، افزود: در این راستا از نظر تأمین و رعایت اصول بهداشتی با همکاری سازمان دامپزشکی کشور این منظور انجام شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *