اهم اخبار

اخذ مجوز مرکز صادرات عسل لرستان/می‌توانیم استان‌ اثرگذار باشیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه مجوز مرکز صادرات عسل استان اخذ شده است، گفت: به دنبال سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی این مرکز هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سیروس ابراهیمی در جشنواره تخصصی زنبورعسل که در دلفان برگزار شد با بیان اینکه لرستان دارای استعدادهای متفاوتی است، اظهار کرد: دلفان استعداد بی‌نظیری در حوزه زنبور عسل دارد.

وی با بیان اینکه عسل دلفان ظرفیت برند ملی را دارد، افزود: در صورتی که برند عسل این شهرستان به‌نام برندهای تقلبی به فروش نرسد می‌تواند به برند منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل شود.

این معاون استانداری لرستان با اشاره آب‌وهوای مناسب و ظرفیت‌های شهرستان دلفان، عنوان کرد: عسل خواص زیادی دارد و در تولید آن می‌تواند قدرت خدا را مشاهده کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه شهرستان‌های استان هرکدام دارای ظرفیت‌ها و استعدادهایی است که ما باید آن‌ها را تبلیغ و تولید را استاندارسازی کنیم، عنوان کرد: صادرات استانداردهایی دارد که ما باید آن‌ها را یاد بگیریم و در حوزه کشاورزی تعلیم دهیم.

وی بیان کرد: ما باید برای محصولاتمان بازاریابی انجام داده و به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام دهیم تا محصولمان را بتوانیم صادر کنیم.

ابراهیمی با اشاره به صادرات پای مرغ از لرستان به بازارهای منطقه‌ای و نیاز به بازاریاب حرفه‌ای برای صادرات عسل، گفت: مجوز ایجاد مرکز صادرات عسل اخذ شده است و به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، اما تا حالا سرمایه‌گذار برای این کار پیدا نشده، البته این کار بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر پیگیری بیمه زنبورداران استان، اضافه کرد: بر اساس اسناد بالادستی، مسیر توسعه لرستان بر مبنای کشاورزی، صنعت و گردشگری است که کشاورزی سهم عمده‌ای دارد اما اکنون سهم این حوزه و زیربخش‌های آن در توسعه لرستان کمتر از ۲۹ درصد بوده و برنامه‌ها نیازمند بازنگری هستند.

ابراهیمی، کمبود و عدم تخصیص آب، نبود کشاورزی صنعتی و صادرات محور، فقدان آمایش منطقی و پژوهش جدی را از عوامل توسعه نیافتن کشاورزی اقتصادی لرستان برشمرد.

این معاون استاندار گفت: تعدد جشنواره‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها، تولید استاندارد، تبلیغات، بازاریابی حرفه‌ای و ایجاد مرکز صادراتی باید در دستور کار باشد که با وجود اخذ مجوز این مرکز اما تاکنون سرمایه‌گذاری برای آن اعلام آمادگی نکرده است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه آبزیان استعدادهای خوبی در برخی شهرستان‌های لرستان داریم و در توسعه و کیفیت‌بخشی به گیاهان دارویی می‌توانیم از استان‌های اثرگذار در کشور و منطقه باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه زعفران و پسته در لرستان با کمترین آب ‌کشت‌شده بیشترین بازدهی را دارد، خاطرنشان کرد: ما باید به‌سمت کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و آمایشی پیش برویم و باید برای نقطه‌به‌نقطه این استان برنامه علمی داشته باشیم؛ همچنین کشاورزان را راهنمایی و آموزش دهیم و کارآموزشی و علمی ما باید چند قدم از کشاورز جلوتر باشد.

این مسئول در ادامه گفت: برخی از سرمایه گذاران در استان نمی‌توانند از چنبره مشکلات بیرون بیایند و از ظرفیت‌ها استفاده کنند در حالیکه مصوبات سفر، سرعت دهنده خوبی برای سرمایه‌گذاری و حرکت استان به سمت توسعه است.

ابراهیمی افزود: رهاورد سفر ۱۹ آذرماه سال گذشته رئیس جمهور و هیات دولت به استان ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و ارزی است. این رقم معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان مصوبات ریالی و حدود ۳۴۰ میلیون یورو ارزی است که باید برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و جذب این ارقام تلاش کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *