اهم اخبار

ادامه افزایش شدید قیمت مواد غذایی در انگلیس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اداره آمار ملی انگلیس (ONS) گزارش داد که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در این کشور طی ماه دسامبر به بالاترین رقم خود در ۴۵ سال گذشته رسیده و ۱۶.۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، اداره آمار ملی انگلیس (ONS) روز چهارشنبه گزارش داد که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در این کشور طی ماه دسامبر به بالاترین رقم خود در ۴۵ سال گذشته رسیده و ۱۶٫۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش قیمت ها ناشی از جهش قیمت اقلام اساسی مانند نان، شیر و پنیر بود که بیشترین فشار را بر خانوارهای کم درآمد وارد کرده است.

داده‌های اداره آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد که قیمت شیر تقریباً ۵۰ درصد گران شده و قیمت نان نیز به میزان یک پنجم افزایش یافته است در حالی که کالاهای اصلی مانند شکر و ماکارونی بیش از یک چهارم شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.

طبق گزارش‌ها، قیمت‌ها در رستوران‌ها و هتل‌ها نیز افزایش یافته است چرا که شرکت‌های بخش گردشگری مجبور شدند فشار هزینه‌های سرسام‌آور خود را به مشتریان وارد کنند چرا که تورم در این بخش در ماه دسامبر به ۱۱٫۳ درصد رسید که بالاترین رقم در بیش از ۳۱ سال گذشته محسوب می‌شود.

به طور کلی، نرخ تورم در بریتانیا برای دومین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافت اما همچنان در یکی از بالاترین سطوح خود در ۴۰ سال گذشته باقی مانده است.

این نرخ سالانه که با شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، در ماه دسمابر کاهش یافت و به ۱۰٫۵ درصد رسید که نسبت به رقم ۱۰٫۷ درصد ثبت شده در نوامبر و اوج خود در ماه اکتبر یعنی ۱۱٫۱ درصد، ادامه روند کاهشی را نشان می‌دهد.

گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد ONS در این باره گفت: نرخ تورم در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت، اگرچه هنوز با افزایش شدید قیمت‌ها در کل سال گذشته در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

وی افزود: هزینه مواد غذایی همچنان رو به افزایش است و قیمت ها در مغازه ها، کافه ها و رستوران ها نیز رو به افزایش بوده است.

بانک مرکزی انگلستان (BoE) به منظور مهار تورم دو رقمی، نرخ بهره بانکی را به شدت افزایش داده است. این سازمان نظارتی گفته است که این کشور وارد طولانی ترین رکود اقتصادی خود شده است.

در همین حال، جرمی هانت، وزیر خزانه داری آمریکا، پس از انتشار داده های ONS گفت که دولت قصد دارد تورم را در سال جاری کاهش دهد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *