اهم اخبار

از افزایش ۶۰درصدی قیمت تا کاهش سرانه مصرف لبنیات به ۶۰ کیلوگرم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان گفت: قیمت سایر محصولات لبنی‌ حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع منجر به کاهش مصرف لبنیات توسط مردم شده است؛ چنانکه سرانه مصرف لبنیات در جهان ۱۱۰ کیلوگرم و در ایران به ۶۰ کیلوگرم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مهدی هدایت‌نیا در خصوص آزادسازی صادرات شیرخشک اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری با افزایش قیمت شیرخام اعلام کرد، هر کارخانه‌ تولید شیرخشک که شیر خام را با قیمت ۶۴۰۰ تومان خریداری کند از عوارض ۱۶ هزار تومانی به ازای هر کیلو صادرات شیرخشک معاف خواهد شد. همچنین کارخانه‌ها می‌توانند چربی مازاد را بدون پرداخت عوارض صادر کنند.

وی با اشاره به تعیین نمودن ضوابط صادرات عنوان کرد: بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی ضوابطی را برای صادرات شیرخشک اعلام نمود. برای هر کیلو شیرخشک ۱۰ کیلوگرم شیر خام استفاده می‌شود بنابراین با افزایش حدود ۲۰۰۰ تومانی قیمت شیر خام کارخانه‌دار برای هر کیلو شیرخشک ۲۰ هزار تومان اضافه‌تر پرداخت می‌کرد و این رقم نسبت به پرداخت عوارض صادرات زیانی آشکار محسوب می‌شد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی ادامه‌داد: البته برخی از کارخانه‌های تولید شیرخشک به علت وضعیت نامناسب اقتصادی شروع به تولید کردند و همین موضوع باعث افزایش قیمت شیر خام شد. همچنین باوجود افزایش قیمت شیر، قیمت سایر محصولات لبنی افزایش پیدا نکرد و به کارخانه‌های تولید محصولات لبنی اعلام شد، تا ابلاغیه‌ای درباره افزایش قیمت صادر نشده نباید قیمت محصولات خود را افزایش دهند. 

هدایت نیا بیان‌کرد: همین‌ موضوع باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی برای کارخانه‌های استان شد و برخی واحدها جریمه شدند زیرا باوجود خرید شیر خام با قیمت ۶۴۰۰ تومان ملزم بودند محصولات خود را با قیمت قبلی (آذر ماه سال گذشته) بفروشند. به همین دلیل شیر زیادی جذب نشد و قیمت شیر خام از ۶۴۰۰ تومان بالاتر نرفت.

هدایت نیا افزود: در مرحله اول دستور آزادی‌سازی ۳۰۰۰ تن صادرات شیر خشک اعلام شد. طبق این دستور حدود ۲۷۰۰ تن شیرخشک با تعهد کارخانه‌های تولیدکننده از گمرک کشور صادر شد که بیشتر مربوط به کارخانه‌های اصفهان بود. همچنین طبق ‌مصوبه‌ای اعلام شد که‌ هر تولیدکننده شیرخشک به منظور خارج کردن محصولات خود از گمرک دوماه فرصت دارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی تصریح کرد: در مرحله دوم که قرار بود صادرات شیرخشک از سایر استان‌ها صورت گیرد، بار دیگر صادرات ۳۰۰۰ تن شیرخشک اعلام شد اما به دلیل نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت شیرخشک جلوی این صادرات گرفته شد.

هدایت‌نیا عنوان کرد: به‌ همین دلیل همکاران ما در خراسان رضوی موفق به صادرات شیرخشک نشدند. البته طبق آماری که از سوی سازمان امور دام استان به دست ما رسیده، حدود ۵ کارخانه در خراسان رضوی آمادگی خود را برای تولید شیرخشک به منظور صادرات اعلام کرده‌اند و کیفیت شیرخشک آن‌ها تایید شده و درخواست‌ آن‌ها در دست بررسی است.

حدود ۸۰۰۰ تن چربی مازاد در کارخانه‌های استان دپو شده است

وی با اشاره به تعرفه‌های جدید صادرات ادامه ‌داد: مصوبه جدید وزارت جهاد کشاورزی مغایرتی با تصمیمات قبلی این وزارتخانه دارد. طبق تعرفه‌های جدید، عوارض صادرات هر کیلو شیرخشک ۱۰ هزار تومان، کره ۱۵ هزار تومان، خامه ۶۰۰۰ تومان و روغن ۲۰ هزار تومان اعلام شده است. در صورتی‌که تا پیش از این صادرات خامه به صورت آزاد و بدون دریافت عوارض و ممنوعیت انجام می‌شد. هم اکنون حدود ۸۰۰۰ تن چربی مازاد در کارخانه های استان دپو شده و تکلیف صادرات آن مامعلوم است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با پیش‌بینی قیمت شیرخشک در آینده خاطرنشان کرد: بعید است که قیمت شیرخشک افزایش پیدا کند. زیرا تولیدکننده باید علاوه بر پرداخت ۱۰ هزار تومان عوارض گمرک، حدود ۶۰۰۰ تومان نیز ارز نیمایی پرداخت کند و دیگر تمایلی برای صادرات ندارد.

هدایت‌نیا گفت: هم اکنون قیمت شیرخشک در بازار داخلی ۶۰ هزار تومان است که در صورت صادرات نهایتا به مبلغ ۷۷ هزار تومان ‌خواهد رسید و این موضوع توجیه اقتصادی نداشته و مشکلی را از تولیدکننده حل نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: با افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت سایر محصولات لبنی‌ نیز حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و این موضوع منجر به کاهش مصرف لبنیات توسط مردم شده است؛ چنانکه سرانه مصرف لبنیات در جهان ۱۱۰ کیلوگرم و در ایران به ۶۰ کیلوگرم رسیده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *