اهم اخبار

افزایش سه برابری تولیدحق بیمه کشاورزی در جهان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر رامین امینی زارع

مدرس مدیریت ریسک وبیمه

هم زمان با رخداد پدیده تغییرات اقلیمی که تحت تاثیرگرمایش جهانی، تولید کشاورزی یابه عبارتی امنیت غذایی را به مخاطره جدی افکنده است، حق بیمه کشاورزی تولیدی در جهان  نیز سه برابرافزایش یافته است.

براساس این آمار، میزان حق بیمه تولیدی در بیش از صد کشور عضو ملل متحد، از سال ۲۰۰۷، پس از یک دوره ده ساله ، با سه برابر افزایش ،به ۳۱میلیارد دلار رسیده است که تاکنون بی سابقه بوده است.

تحلیل این اعداد این است که از یک سوکارآمدترین سازکار مشارکتی بازمانده ازعهد فرانکلین (رئیس جمهورسده هیجدهم ایالات متحده) تاکنون، همین مکانیزم انتقال ریسک است که هم پای بیش نمود تغییراقلیم رشد یافته است.

بیمه کشاورزی ازسوی دولت ها درجهان به عنوان یکی از مهم ترین امور حاکمیتی (Governance Affairs) به شمار می آید که در پیوند مستقیم با امنیت غذایی به عنوان رکن اصلی امنیت ملی است.

میزان اعتبار و اولویت به بیمه کشاورزی نیز یکی از معیار های توسعه یافتگی کشورها درنظر گرفته می شود. منطقه غرب آسیا نیز یکی از نقاط حساس و در معرض تخریب سرزمین است، به گونه ای که  گفته شده، میزان فرسایش خاک در کشور بیش از ۱۶ تن در هکتار بوده که حدود چهار برابر میانگین جهانی است و در مجموع حدود ۲ میلیارد تن در سال فرسایش خاک رخ می‌دهد که نشان دهنده سرعت اثرگذاری پدیده های تهدیدکننده امنیت غذایی است.

در میهن ما سازکار بیمه کشاورزی، با پشتیبانی وهمکاری بانک کشاورزی و تاکید وزیر جهادکشاورزی، به صورت قوام یافته ای توانایی فنی و زیرساختی جبران  نظام مند خسارات را دارد و با اجرای بیمه های فراگیری همچون بیمه فراگیر طیور که با تایید فائو یکی از نمونه های موفق  و الگویی جهانی است، می تواند یاریگر مهمی برای استمرار تولید به شمار رود.

اکنون تمامی عملیات مالی وبخش عمده ای از عملیات بیمه گری برخط بوده و در بررسی خسارات از فن آوری سنجش از دور(Remote Sensing) بهره گیری می شود که نمونه کارآمدی این فن آوری دانش بنیان درسیل سال پیش نمایان شد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *