اهم اخبار

افزایش ۴۲ درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی/ نرخ تمامی محصولات تا پایان تیر اعلام‌ می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: بنابر تورم اعلامی، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی آینده ۴۲ تا ۴۳ درصد افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی تا پایان تیر مصوب و ابلاغ می شود، اظهار کرد: بنابر اصلاح قانون خرید تضمینی تا پایان تیر، شورای قیمت گذاری نرخ محصولات اساسی مورد نظر را باید تعیین و اعلام کند.

وی افزود: از ابتدای تیر، کمیسیون و کارگروه های تخصصی طی برگزاری جلسات متعدد با کمک گرفتن از تشکل ها و نهادهای ذی ربط دولتی، اعضای شورا و وزارتخانه های ذی ربط قیمت تمامی محصولات زراعی، باغی و دامی را مشخص کردند که تا پایان تیر، نرخ ها مصوب و اعلام می شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه ۹۵ تا ۹۶ درصد امور مربوط به قیمت گذاری محصولات کشاورزی به اتمام رسیده است، بیان کرد: در جلسات اخیر با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، اعضای شورای قیمت گذاری و معاونت تخصصی وزارت جهاد بررسی قیمت ها انجام شد که در صورت بررسی نهایی توسط اعضای شورا، قیمت ها اعلام می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: بنابر قانون خرید تضمینی نرخ محصولات اساسی همچون گندم، جو، دانه های روغنی، برنج، ذرت، پنبه، چای، سیب زمینی، حبوبات و محصولات باغی همچون سیب، پرتقال، کشمش و محصولات دامی نظیر شیر، مرغ و تخم مرغ طی اصلاحیه های صورت گرفته نرخ آنها مشخص شده و وظیفه شورای قیمت گذاری است که نرخ ها را اعلام کند‌.

وی درباره آخرین جزئیات افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات نسبت به سال قبل بیان کرد: قیمت خرید تضمینی محصولاتی که در سال گذشته اعلام شد، واقعی نبود که با اعتراض تشکل ها و دستگاه های دولتی قیمت واقعی محصولات را محاسبه و بر مبنای تورم اعلامی مرکز آمار، افزایش قیمت را محاسبه کردیم که بازهم به دلیل فشار اقتصادی دولت، نتوانستیم برخی آیتم ها را در نرخ تمام شده محصولات مد نظر قرار دهیم، اما به طور کلی متناسب با میزان تورم اعلام شد.

ملک زاده در پایان با بیان اینکه تورم در بخش کشاورزی نسبت به دیگر بخش های اقتصاد بالاتر است، تصریح کرد: بنابر آخرین گزارش ها از تورم اعلامی بانک‌مرکزی ۴۲ تا ۴۳ درصد با نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اضافه شد، هر چند تورم در بخش کشاورزی بالاتر است. به عنوان مثال قیمت کود و سایر نهاده های تولید ۵ تا ۶ برابر و ماشین نشاکار برنج از ۱۰۰ میلیون با رشد ۶۰۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *