اهم اخبار

چرا تولیدکنندگان باید به دلیل مسائل سیاسی در ضرر باشند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان اینکه به نظر می رسد این دولت قصد دارد اصلاح نرخ شیرخام و محصولات لبنی را به دولتی بعدی موکول کند، گفت: این تلف شدن زمان فقط و فقط به ضرر تولیدکننده و در نهایت مصرف کننده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمدرضا بنی طبا با بیان اینکه وزارت جهاد و وزارت صمت بر سر افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی اختلاف نظر دارند، گفت: به جای اینکه در طول سال های گذشته اجازه دهند قیمت شیرخام و فرآورده های لبنی به قیمت واقعی خود برسند، تاخیر در آن ایجاد کردند. در حالی که از پایان سال گذشته  افزایش هزینه های تولید کاملا روشن و مشخص بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال دولت حقوق و دستمزد را ۴۰ درصد بالا برد و به شرکت های تولیدی نیز این دستور داده شد که حقوق کارمندانشان را افزایش دهند. اما این افزایش هزینه در هیچ جایی دیده نشد. در کنار این افزایش حقوق و دستمزد، قیمت شیرخام و بسته بندی نیز بالا رفت.

چرا تولیدکنندگان باید به دلیل مسائل سیاسی در ضرر باشند؟

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه کرد: قرار بود از ابتدای سال قیمت شیرخام و محصولات لبنی به دلیل همین افزایش هزینه ها اصلاح شود. ولی آنقدر امروز و فردا شد که در نهایت اعلام کردند رییس جمهور موافق افزایش قیمت ها نیست. سازمان ها و ارگان هایی که مسئول رسیدگی به مشکلات صنایع هستند باید باتوجه به شعار سال اقدام به حل مشکلات می کردند ولی این اتفاق نیوفتاد و سوال اینجاست که چرا باید چندین ماه از سال بگذرد و زنجیره تولید کنندگان فقط به دلیل  مسائل سیاسی در ضرر باشند؟

احتمالا این دولت قصد دارد اصلاح نرخ شیرخام و لبنیات را به دولت بعدی موکول کند

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که این دولت قصد دارد اصلاح قیمت شیرخام و محصولات لبنی را به دولت بعد موکول کند و این زمان فقط و فقط به ضرر صنایع و در نهایت مصرف کنندگان خواهد بود.

محمدرضا بنی طبا  در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم قیمت گذاری بر روی محصولات لبنی، شرکت ها به صورت مستقل بر روی محصولات قیمت گذاری می کنند؟ گفت: طبق قانون تجارت عمل خواهیم کرد. در محاکم قضایی نیز حق با تولیدکننده است، زیرا مسئولان می توانستند در مقاطعی تصمیم گیری کنند ولی نکردند و تولیدکننده به ضرر افتاده است. در نتیجه تولیدکننده شیرخام را با قیمت توافقی با دامدار خریداری می کند و از آن طرف هم هر میزانی که هزینه های تولید افزایش داشته باشد، بر روی محصولات اعمال می کند.

به گفته وی این شرایط باعث می شود شرکت ها برای عرضه بیشتر محصولات با قیمت های مناسب با یکدیگر رقابت کنند.

لبنیات گران می شود ولی نه از سر طمع

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی اتفاق خواهد افتاد ولی از سر طمع و سود بیشتر نیست بلکه برای خارج شدن از ضرر است.

احتمال افزایش قیمت شیرخام تا ۸۰۰۰ تومان

وی با بیان اینکه اگر وزیر جهادکشاورزی قیمت محصولات لبنی را متناسب با قیمت شیرخام افزایش دهدخرید شیر با قیمت ۶۴۰۰ تومان برای دامداران  محقق می شود در غیر این صورت مصوبات هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت، افزود:اگر وزارت جهاد تدابیر لازم را در خصوص نحوه تعرفه ها و عوارض صادراتی شیرخشک و کره حیوانی به کار نبندد شیرخام تا ۸۰۰۰  تومان هم بالا خواهد رفت و محصولات لبنی نیز به تبع آن گران خواهند شد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی حذف شود

بنی طبا در پایان گفت: راه کار بهینه و درست در این زمینه، انتقال شیرخام  و محصولات لبنی از گروه کالایی یک به دو است و در کنار آن نیز باید ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی حذف و یارانه به صورت مستقیم به دهک های محروم تخصیص داده شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *