اهم اخبار

امسال نیازی به ذخیره‌سازی میوه نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دلایل گرانی پرتقال و نحوه تنظیم بازار میوه شب عید در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، افزایش قیمت میوه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی و یاوری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان مورد بررسی قرار گرفت .

یاوری با اشاره به اینکه قیمت پرتقال در آبان ماه بر روی درخت کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان بود گفت: در آذرماه قیمت به ۷ هزار تومان رسید لذا باید دو هزار تومان که مربوط به هزینه‌های دیگر است به آن اضافه کنیم.

او با اشاره به اینکه امسال ما به ذخیره‌سازی  اعتقادی نداریم افزود: ما به عرضه و تقاضا اعتقاد داریم، شب عید ۴، ۵ روز است منتها ذخیره کردن میوه از آذر ماه شروع می شود و تا عید ادامه پیدا می‌کند .

عضو هیات مدیره اتحادیه بار فروشان با اشاره به اینکه امسال به دلیل کرونا مثل سال های گذشته دید و بازدید عید نداریم تصریح کرد: قیمت پرتقال در ورودی میادین تره بار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خروجی آن ۱۰ تا ۱۲هزار تومان است.

یاوری با اشاره به اینکه  حدود ۷ روز است که عرضه پرتقال در میادین کل کشور کم شده است خاطرنشان کرد: پرتقال شمال به یکباره به قیمت ۱۶ هزار تومان رسیده است ، اگر پرتقال را صادر کنیم ارزآوری دارد و لذا هیچ اتفاقی بابت کمبود میوه نمی‌افتد بنابراین احتیاج به ذخیره سازی برای شب عید نیست .

او با اشاره به اینکه اکنون قیمت پرتقال در دست باغداران جزء نیست گفت: پرتقال با قیمت ۱۰ هزار تومان از درب میدان به بیرون می رود، قیمت پرتقال ناول شمال نزدیک به ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان است و قیمت پرتقال ناول جنوب بین ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان است ، ما در هفته دو بار نرخ گذاری داریم.

وزارت صمت مسئول ذخیره سازی و گرانی میوه


حسنی مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت در سال جهش تولید اقدامات خوبی در حوزه تولید میوه صورت گرفت و خوشبختانه تولید مناسبی داشتیم .

او با اشاره به اینکه ما قیمت ،ذخیره سازی و موجود بودن میوه را در انبار پیگیری می‌کنیم و به صورت هفتگی موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم افزود: ذخیره سازی میوه به وزارت صنعت سپرده شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان صمت مباشرانی دارد که به استان های شمالی و آذربایجان غربی می‌روند و سیب و پرتقال را از باغدار خریداری می‌کنند اظهار کرد: مباشران استارت خرید را می‌زنند و سیب درختی را به قیمت ۹ هزار تومان می خرند، این نوع قیمت گذاری سبب ایجاد التهاب در بازار شده است و باعث شده تا سیبی را که در داخل میدان ۷ هزار تومان می توانستیم بخریم اکنون با قیمت بیشتر خریداری شود .

حسنی با اشاره به اینکه ما محصول ممتاز، درجه ۱ ، ۲ و ۳ پرتقال را داریم گفت: قیمت پرتقال تامسون شمال در میدان از ۹ تا ۱۳ هزار تومان است، پرتقال تامسون شمال از باغدار ۵ هزار تومان خریداری می شود، لذا قیمت با توجه به کلاس های مختلف برای پرتقال در نظر گرفته می شود، قطعاً قیمت از  خرید از باغدار تا رسیدن به میدان افزایش پیدا می کند.

او افزود: ما موارد مختلفی را باید در عرضه و تقاضا در نظر بگیریم ،در بهمن‌ماه امسال اگر قیمت را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم می بینیم که خیلی از عوامل تغییر کرده است. ما کار هماهنگی و پیگیری های لازم را انجام می دهیم لذا بازار دست وزارت جهاد کشاورزی نیست،ما برنامه‌های مختلفی را در بحث نهاده برای کشاورزان داریم.

حسنی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بخش صنایع و فرآورده های مربوطه و یا معاونت دارد تا اقدام به رصد و پایش میزان ذخیره سازی محصول را در سردخانه کند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه امسال سال خوبی از نظر تولید پرتقال و سیب بوده است، گفت:​ تقریباً هفتگی قیمت محصولات و موجودی انبار‌ها را رصد و پیگیری می‌کنیم، امسال وزارت صمت کار ذخیره سازی را انجام می‌دهد.

حسنی ادامه داد: امسال در سیب حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذخیره سازی در انبار‌ها انجام شده که از این میزان حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن برای بازار شب عید است، اما هنوز خرید شب عید انجام نشده است. بر اساس داده‌های ۱۲ ماهه سال گذشته سایت اتحادیه بارفروشان؛ کف قیمت پرتقال سر باغ، ۶ تا ۹ هزار تومان بود.

پلمب واحدهای گرانفروش

کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی در بخش دیگری از برنامه اظهار کرد: فروشندگان پرتقال باید ۳۵ درصد قیمت خروجی میادین تره بار این میوه را عرضه کنند در غیر این صورت گرانفروشی کرده و باید پلمب شوند.

او با اشاره به اینکه ما بر عرضه و تقاضا تاکید داریم افزود: ما قانونمند کار می کنیم یعنی کار را با فاکتور انجام می دهیم ، با فاکتور می خریم و می فروشیم ،ما مصرف کننده بزرگ تری نسبت به مردم هستیم.

کارگر با اشاره به اینکه ملاک ما فاکتور است خاطرنشان کرد: ما با متخلفان برخورد می‌کنیم به طوری که اقدام به پلمب واحدهای متخلف می کنیم، ما هر یکشنبه نرخ‌نامه داریم.

در ادامه یدالهی رئیس مدیره اتحادیه سراسری باغبانی ایران با اشاره به اینکه پرتقال قبل از چیدن از باغ خریداری می شود افزود: قیمت پرتقال خریداری شده از باغدار ۴ تا ۵ هزار تومان است اما پرتقال در بازار با قیمت ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *