اهم اخبار

اکونومیست: فاجعه جهانی غذا قریب الوقوع است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نشریه اکونومیست در گزارشی پیش بینی کرد که سیستم جهانی غذا که قبلاً به دلیل شوک‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا و بحران انرژی تضعیف شده بود، تحت تأثیر جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو دچار فاجعه‌ای بزرگ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، نشریه اکونومیست در گزارشی پیش بینی کرد که سیستم جهانی غذا که قبلاً به دلیل شوک‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا و بحران انرژی تضعیف شده بود، تحت تأثیر جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو دچار فاجعه‌ای بزرگ خواهد شد.

در این گزارش آمده است: صادرات غلات و دانه‌های روغنی اوکراین عمدتاً متوقف شده و صادرات غلات روسیه نیز در معرض تهدید است.

اکونومیست در گزارش خود تأکید کرد که این دو کشور ۱۲ درصد از تجارت غلات جهان را در اختیار خود دارند.

طبق گزارش ها، قیمت گندم که ۵۳ درصد نسبت به اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش یافته بود، اوایل هفته جاری میلادی مدت کوتاهی پس از ممنوعیت صادرات مواد غذایی حیاتی توسط هند به دلیل موج شدید گرما، ۶ درصد دیگر جهش کرد.

بر اساس این گزارش، در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲، که از ژوئیه سال گذشته آغاز شد، تامین کنندگان روسی ۱۶ درصد از صادرات جهانی گندم و تولیدکنندگان اوکراینی ۱۰ درصد از این صادرات را به خود اختصاص دادند. با این حال، درگیری هر دو کشور را مجبور کرد صادرات غلات را ممنوع کنند.

در فوریه، روسیه صادرات گندم، چاودار، جو و ذرت به خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را تا ۳۰ ژوئن محدود کرد.

در عین حال، اوکراین نیز تنها بندر باقی مانده خود را در اودسا تعطیل کرد.

این وضعیت همچنین پس از آن تشدید شد که قزاقستان، یکی دیگر از تامین کنندگان عمده غلات، صادرات را تا حد زیادی برای محافظت از منابع غذایی داخلی خود ممنوع کرد.

بر اساس گزارش ها، جمعیت افرادی که نمی توانند از داشتن غذای کافی مطمئن باشند به ۱٫۶ میلیارد نفر رسیده است، در حالی که نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. صدها میلیون نفر دیگر ممکن است دچار فقر شوند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، اخیراً هشدار داد که ماه های آینده “کمبود جهانی غذا” سلامت بشر را تهدید می کند که می‌تواند سال ها ادامه یابد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: نشریه اکونومیست

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *