اهم اخبار

ایجاد تغییر در نگرش و مدیریت مزارع شیری کشور با پیاده‌سازی طرح «بهبود منابع آبی و مدیریت پساب» شرکت نستله

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رونمایی از نتایج فاز دوم اقدامات اجتماعی این شرکت سوئیسی در کشورمان که بر «مدیریت پساب و منابع آبی» تمرکز داشت، نشان می‌دهد این تلاش‌ها پس از ۲ سال منجر به کاهش چشمگیر مصرف آب در مزارع شیری کشور و افزایش باروری خاک در مگافارم‌ها شده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، شرکت نستله ایران در نوزدهمین سال حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، با چاپ کتابی، از نتایج یکی دیگر از پروژه‌های عظیم و بنیادین خود در کشور پرده برداشت. «مدیریت پساب در صنعت دام‌پروری و مزارع شیری» موضوع دومین ابرپروژه ایجاد ارزش مشترک نستله ایران در کشورمان است که درنتیجه مطالعه متخصصین این شرکت بر چرخه تولید و تأمین مزارع شیری و شناسایی کمبود در ۳ حوزه اصلی فعالیت آنها (آب، جریان مواد مغذی و مصرف خاک) عملیاتی شد.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که کشاورزی سنتی در کشور به‌موجب وابستگی به مصرف کودهای شیمیایی، درگیر مشکلاتی چون هزینه بالای واردات، میزان مصرف بسیار بالای آب، فقر مواد مغذی، کاهش تنوع زیستی و باروری خاک‌ها در طی زمان و درنهایت آثار مخرب زیست‌محیطی است. ازاین‌رو، نستله که با اولین ابرپروژه خود (پروژه رایز) در گذشته موجب افزایش کیفیت شیرهای تولیدی کشور شده بود، بر آن شد تا فاز دوم اقدامات «ایجاد ارزش مشترک» خود را در کشورمان، حول تغییر در چرخه مدیریت منابع آبی طراحی و طی همکاری با یکی از بزرگ‌ترین مزارع شیری و زراعی کشور اجرایی کند.

مهم‌ترین دستاورد این ابرپروژه که پس از دو سال تلاش متخصصین نستله و مزرعه چالتاسیان در کنار کمک علمی دانشگاه برن سوییس حاصل شد، تغییر در نگرش حوزه دامی کشور نسبت به فضولات دامی از یک زباله به یک کالای اقتصادی است. فعالیت مزارع تحت پوشش در این راستا، منجر به کاهش میزان مصرف آب تا ۳۰ درصد، کاهش ۷۰ درصدی استفاده از کودهای شیمیایی و نیز ۲۰ درصد افزایش در بهره‌وری طبق استاندارهای جهانی شد.

شهریار صفاری، مالک این مگافارم دراین‌باره می‌گوید: «پس از تحقیقات مشترک و شناسایی نقاطی که نسبت به نُرم جهانی فاصله داشتند، در اولین گام سیستم مدیریت پساب در مزرعه ما احداث شد. با به‌کارگیری این سیستم و به طبع آن تغییر در نحوه جمع آوری، نگه‌داری، تصفیه، انبار و مصرف پساب و مصرف کودهای ارگانیک، استفاده از کودهای شیمیایی، نیتراته و فسفاته در مزارع زراعی ما تا ۷۰ درصد کاهش یافت؛ که شاهد اثرات بسیار مثبت آن در باروری خاک و هزینه‌های جاری هستیم.»

جوزپه کارلا، مدیرعامل نستله ایران با اشاره به دلایل شکل‌گیری این طرح اجتماعی گفت: «طبق آمار، حدود ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی است. بنابراین با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی در موقعیت جغرافیایی کشور، برآن شدیم تا فاز دوم تلاشمان در راستای منبع‌یابی مسئولانه در جمهوری اسلامی ایران را در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب عملیاتی کنیم.»

وی افزود: «به خود می‌بالیم که خروجی این طرح مشترک به حدی عظیم بود که موجب شد توجه سایر مزارع کشور نیز به اهمیت بهینه‌سازی مصرف و پایداری اقتصادی-زیست‌محیطی در بلندمدت معطوف شود. ما با انتشار این کتاب قصد داشتیم دانش بیش از ۱۵۰ ساله خود را در اختیار متخصصین فعال در این حوزه بگذاریم تا درک عملی‌تری از تولید شیر با دستاوردهای جهانی داشته و تأثیرات چشمگیر نوسازی فعالیت‌ها در این صنعت را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشاهده کنند.»

علیرضا سرابچی، مدیر ارتباطات، سرویس‌های بازاریابی و روابط برون‌سازمانی این شرکت اضافه کرد: «نستله به فعالیت بنیادین در دنیا شهره است. ما در نستله اعتقاد داریم تا برای موفقیت در درازمدت باید برای جوامع خلق ارزش کنیم. از طرف دیگر بی‌شک توسعه تولید و مصرف، در کنار پیشرفت تأمین‌کنندگان داخلی و حتی رقبا در درازمدت به کسب‌وکار ما کمک بسیاری خواهد کرد. بنابراین اجرای پروژه «پایداری مزارع شیری» در همین راستا، نشان‌دهنده رویکرد ما نسبت به ایجاد ارزش مشترک در این سرزمین است. مایه افتخار است که در پایداری مزارع شیری از جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی تأثیرگذار هستیم. دستاوردهای امروز، میراث نستله در جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

به گفته این شرکت، مصرف بهینه منابع آبی و پایداری در سراسر زنجیره تأمین موجب «بهبود زندگی و سهیم شدن در ساخت آینده‌ای سالم‌تر» خواهد شد که جزو مهم‌ترین اصول کسب‌وکاری است که نستله بر روی آن بنا شده است.

بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی دنیا اعلام کرده که پس از رونمایی آنلاین این کتاب، کارگروهی را برای بکار بستن نتایج این ابرپروژه در سطح ملی در نظر گرفته است. همچنین کتاب فوق ضمن پخش در سراسر زنجیره تأمین، برای انتقال تجربه و دانش در اختیار رسانه‌ها، متخصصین حوزه و همچنین مقامات بالا رتبه کشور قرار گرفته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *