اهم اخبار

ایران به صادرکننده تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا تبدیل می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پیش بینی کرد: با به بار نشستن تولید طرح تولید انبوه ماهی قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری خاص، ایران از واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا بی نیاز شده و تبدیل به صادر کننده می‌شود.

 

 

محمود بهمنی روز سه شنبه در جریان بازدید معاون علمی و فناوی رئیس جمهوری از مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور واقع در بخش خرم آباد شهرستان تنکابن افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد تخم ماهی چشم زده قزل آلا از خارج وارد و تنها ۲۵ درصد در داخل تولید می شود.

وی با اعلام این که سالانه پنج میلیون دلار ارز بابت واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا از کشور خارج می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نه تنها در این بخش خودکفا خواهیم شد بلکه توان صادرات هم پیدا می کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین میزان تولید قزل الای آب شیرین در جهان را یک میلیون تن اعلام کرد و گفت که از این مقدار ۱۷۰ هزار تن مربوط به ایران است.

دکتر سورنا ستاری معاون رییس جمهوری به همراه احمد حسین زادگان استاندار مازندران امروز از قسمت های مختلف مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن شامل سایت طرح کلان ” اس پی اف SPF  ” قزل‌آلا، سایت پرورش ماهی آزاد، سالن در حال ساخت تکثیر و پرورش، برج هوادهی و در نهایت از اتاق ازن و اکسیژن‌ساز بازدید کرد.

این مرکز با هدف افزایش بهره وری و توسعه پایدار صنعت تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و فعالیت های اصلاح نژاد این گونه ماهی در کشور و همچنین حمایت از کالای دانش بنیان داخلی در تنکابن اجرایی شد.

بر اساس اعلام رییس تحقیقات علوم شیلاتی کشور، فروردین امسال هشت هزار قطعه بچه‌ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان بارور، با سلامت بالا  و دارای شناسنامه ژنتیکی با دامنه وزنی ۱۰ تا ۵۰ گرم  از این مرکز به استان آذربایجان غربی منتقل شد.

دستاوردهای این مرکز هم در سال ۹۷  به عنوان دستاوردهای برتر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انتخاب شد.

مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور از مهر ماه سال ۸۴ زیر نظر مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور فعالیت تحقیقاتی خود را در منطقه دوهزار شهرستان تنکابن در ارتفاع ۳۶۰ متر از سطح دریاهای آزاد و در مجاورت رودخانه چشمه‌کیله آغار کرد .

این مرکز در زمینی به مساحت کل حدود ۱.۷ هکتار ساخته شده که دارای ساختمان‌های اداری، آزمایشگاهی (سه آزمایشگاه شیمی آب، بهداشت و بیماریها و ژنتیک)، کتابخانه، مهمانسرا، سالن تکثیر، انکوباسیون و پرورش لارو، ۶۰ عدد حوضچه گرد ۳ مترمکعبی مسقف، ۱۲ عدد حوضچه پلی‌اتیلنی ۹ مترمکعبی مسقف، سیستم برگشت آب مجهز به دستگاه‌های تزریق ازن و اکسیژن محلول، ۴ حلقه چاه و یک چشمه، ۳ دستگاه چیلر (خنک‌کننده آب) و اتاق ژنراتور است.

در این مرکز گروه‌های تحقیقاتی تکثیر و پرورش، اکولوژی، بهداشت و بیماریها، ژنتیک، تغذیه و فیزیولوژی فعالیت دارند.

هدف این مرکز پژوهش در زمینه موضوعات مختلف ماهیان سردآبی با اولویت ماهی آزاد دریای خزر است و تاکنون پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی را در این رابطه انجام و یا در دست اجرا دارد.

تنکابن یکی از قطب های پرورش ماهی در کشور به شمار می رود که دارای ۳۵ مزرعه نیمه متراکم جلگه ای و ۲۲ مزرعه در مناطق بالادست است.

در این شهرستان ۵۵ غرفه فروش ماهی دارد که ۱۲۰ نفر در بخش فروش و ۶۰۰ نفر در بخش تولید فعالیت دارند.

معاون رییس جمهوری همچنین امروز با حضور در مرکز رشد واحد های فناور واقع در دانشگاه رودکی شهرستان تنکابن از شرکت های رضی رزین کاسپین ، گرما گاز امین تهویه آکام ، زیست فناوران نوآوران اسمانه تنکا ، فناوران گوهر ناب ، پیشگامان علم و صنعت به روز اندیش ، هسته فناور معلمی و هسته فناور بن سای بازدید کرد.

حضور در جلسه شورای اداری استان که به میزبانی شهرستان تنکابن برگزار شد از دیگر برنا مه های سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مازندران بود.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *