اهم اخبار

ایران رتبه اول صید تُن ماهیان در بین کشورهای عضو کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: ایران دارای جایگاه اول از نظر میزان صید تُن ماهیان در بین کشورهای عضو کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند (IOTC)، بهره‌برداری کننده از صیدگاه‌های غرب اقیانوس هند است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از سازمان شیلات ایران، رضا عباسپور نادری به بهانه ۱۲ اردیبهشت روز جهانی تُن ماهیان افزود: این ذخایر با برداشت سالیانه ۲۷۰ هزار تن، ظرفیت مناسبی برای افزایش ارزآوری و تحقق شعار سال است.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) امتیاز ایران از لحاظ پایبندی ۷۶ عنوان شده که از متوسط امتیازات کشورهای عضو بالاتر است که این امر ناشی از رعایت و اجرای الزامات و مقررات ابلاغی کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند در سطح کشورمان است.

عباس پورنادری تصریح کرد: هماهنگی و تعامل سازمان شیلات ایران با بهره برداران و تشکل های صیادی برای بومی سازی و تطبیق مقررات و الزامات کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند کمک می‌کند تا بهره برداری پایدار با رویکرد ماهیگیری مسئولانه انجام شود.

بیش از ۴۰ درصد صید جنوب کشور به تُن ماهیان اختصاص دارد

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان کل صید حدود ۶۷۳ هزار تن در جنوب کشور برآورد شد که مقدار ۳۳۵ هزار تن مربوط به بهره برداری از ذخایر سطح زی درشت بوده که ۲۷۰ هزار تن آن را تُن ماهیان تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ فروند شناور صیادی لنج مجوز و قابلیت تردد و فعالیت در صیدگاه‌های اقیانوس هند را دارند افزود: گونه‌های اصلی مورد بهره‌برداری شامل هوور، هوور مسقطی، گیدر است که میزان صید گونه هوور مسقطی نسبت به گونه‌های دیگر بیشتر و معادل ۶۸ هزار تن در سال ۱۴۰۰ بوده، گونه هوور با ۵۵ هزار تن و گونه گیدر با ۴۵ هزار تن در رتبه های بعدی صید قرار دارد.

عباس پور نادری ادامه داد: ایران براساس توصیه های کمیسیون تُن ماهیان اقیانوس هند برای کاهش تلاش صیادی در صیدگاه های محدوده IOTC با تدوین “طرح مدیریت تلاش صید در حوزه مکران” تدابیر و اقداماتی را به منظور مدیریت و ایجاد تعادل در حجم تلاش صید با توجه به میزان مجاز قابل برداشت از ذخایر مذکور در دستور کار دارد.

وی افزود: برای بهبود کیفیت تُن ماهیان صید شده نیز تجهیز شناورهای صیادی به امکانات برودتی و نگهداری مناسب در کنار تغییر روش صید بخشی از شناورها از روش گوشگیر به روش های صید انتخابی همچون لانگ لاین و ترولینگ اقدام شده است.

وی درباره اختصاص ۱۲ اردیبهشت (۲ می) به عنوان روز جهانی تُن ماهیان در تقویم گفت: تُن ماهیان ظرفیت مناسبی برای صادرات و ارزآوری به کشور بوده و می تواند شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) را تحقق یابد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *