اهم اخبار

ایمنی غذا وظیفه همگانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

۱۸ خرداد مصادف با ۷ ژوئن روز جهانی ایمنی غذا است. شعار امسال ایمنی غذا Food safety, everyone’s business «ایمنی غذا وظیفه همگانی است».

دکتر هدایت حسینی

۱۸ خرداد مصادف با ۷ ژوئن روز جهانی ایمنی غذا است.

شعار امسال ایمنی غذا Food safety, everyone’s business «ایمنی غذا وظیفه همگانی است».
ایمنی و سلامت مواد غذایی از موضوعات بسیار مهم در حوزه سلامت هر جامعه است بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه حداقل ۶۰۰ میلیون بیماری ناشی از غذا در دنیا سبب ایجاد بیماری در جهان می‌شود و متاسفانه ۴۲۰ هزار نفر بدلیل بیماری با منشاء مواد غذایی جان خود را از دست می‌دهند لذا موارد مرگ و میر بدلیل بیمارهای با منشاء غذا تلفات جانی زیادی در جهان ایجاد می‌کند.
در بین بیماری‌های با منشاء مواد غذایی عوامل عفونی که ایجاد کننده اسهال هستند همچنان از مهم ترین عوامل ایجاد بیماری در سراسر جهان است البته نقش آلاینده‌های شیمیایی و مخاطرات آنها در تامین ایمنی مواد غذایی نیز اهمیت ویژه ای دارد.
هر سال بمنظور آگاهی دادن به عموم جامعه و یادآور شدن اهمیت و نقش بیماری‌های با منشاء غذا و توجه به پیشگیری از این بیماری‌ها روز جهانی ایمنی غذا برگزار می‌شود
ایمنی مواد غذایی یکی از مهمترین بخش‌های امنیت غذایی است و بدون تامین ایمنی و سلامت مواد غذایی امنیت غذایی برقرار نمی شود بنابر این مدیریت بیماری‌های ناشی از مواد غذای از طریق ارزیابی و مدیریت مخاطراتی که از طریق مواد غذایی می‌تواند سبب بروز بیماری در مصرف کنندگان شود از جنبه تامین و برقراری امنیت غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است.
ایمنی مواد غذایی علاوه بر ارتباط تنگاتنگ با امنیت غذایی نقش مهمی در اقتصاد جامعه و زنجیره ارزش در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی دارد و به همین دلیل اعتقاد بر این است ایمنی و سلامت غذا یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه است
برقراری ایمنی غذا یک وظیفه اجتماعی است که علاوه بر دولت و همه احاد جامعه اعم از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد غذایی در طول زنجیره ایمنی غذا در آن نقش دارند و به همین علت امسال شعار روز جهانی غذا «ایمنی غذا وظیفه همگانی است» انتخاب شده است تا همه دست‌اندرکاران و حلقه‌های دخیل در زنجیره ایمنی مواد غذایی به نقش خود بیشتر توجه کنند و برای تامین سلامت جامعه از طریق تهیه و مصرف مواد غذایی سالم تلاش نمایند.

*‌ متخصص ایمنی مواد غذایی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نویسنده : هدایت حسینی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *