اهم اخبار

بازگشت رونق به بازار مرکبات مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ساری – بسته های حمایتی دولت تدبیر و امید در قالب خریدهای تضمینی ، علاوه بر ایجاد آرامش و ثبات ،سبب بازگشت رونق به بازار مرکبات استان مازندران شده است.

گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا از مراکز خرید تضمینی مرکبات، بازارروزها و همچنین از محل انبار باغداران استان مازندران نشان می دهد که تقاضا برای خرید پرتقال با قیمت بالاتری نسبت به قیمت خرید تضمینی بوجود آمده است.
در حال حاضر قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک در بازار استان مازندران ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به نسبت قیمت خرید تضمینی افزایش یافته است.
از اول آذرماه امسال که برف و یخبندان به حدود ۳۰درصد از باغهای مرکبات استان خسارت جدی وارد کرد ،دولت هفت بسته حمایتی را برای جبران خسارت دیدگان ،انجام داده است که مهمترین آن خرید تضمینی پرتقال درجه یک با قیمت ۸۳۴ تومان ، پرتقال درجه ۲ با قیمت ۷۲۰ تومان ، پرتقال یخ زده برای کنسانتره ۵۵۰تومان و کمک بلاعوض برای خرید پرتقال های دور ریختنی به قیمت هر کیلو ۳۵۰ تومان است.
بررسی ها نشان می دهد هم اکنون به دلیل افزایش تقاضا و کم شدن عرضه ،پرتقال های سالم به صورت عمده هر کیلو گرم تا یکهزارو ۲۰۰تومان مشتری دارد و خریداران به شدت به دنبال این میوه پائیزی هستند.
مازندران ۱۱۰هزار هکتار باغ مرکبات دارد که بر اساس آمار سازمان جهادکشاورزی ، امسال حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن مرکبات تولید شده است.
از آنجاییکه هر ساله حدود یک پنجم محصول مرکبات مازندران توسط باغداران با هدف عرضه و فروش با قیمت بیشتر به بازار ،ذخیره سازی می شود ،هم اکنون مشتریان زیادی پای خرید پرتقال های باغداران نشسته اند.
یکی از باغداران شهرستان بابل با بیان اینکه خرید تضمینی پرتقال های یخ زده و دور ریز سبب شد تا پرتقال های سالم مورد توجه بیشتر خریداران قرار بگیرد، گفت :به طور یقین ، پرتقال از یک ماه آینده به ویژه در شب عید سال ۹۶با قیمت بالاتری در بازار عرضه خواهد شد.
سیف الله الله وردی اضافه کرد: در سه روز اخیر ،تقاضای خرید عمده ای مرکبات بیشتر شده و این امر قیمت پرتقال را در هر کیلوگرم تا حدود ۳۰۰تومان افزایش داده است.
وی تصریح کرد: اکنون پرتقال های درجه یک سالم بسته بندی شده در سر انبارهای فنی باغها به صورت عمده تا یکهزارو ۳۰۰تومان مشتری دارد.
الله وردی اقدام دولت در خرید تضمینی پرتقال شب عید، خرید پرتقال های دور ریز و یخ زده را عامل اصلی بازگشت رونق بازار مرکبات عنوان کرد و گفت :هر چند بخش زیادی از مرکبات از بین رفته و قیمت کنونی نیز به صرفه برای باغداران نیست، اما بهتر از قیمت ۴۰۰تا ۵۰۰تومانی یک ماه پیش است که دلالان و واسطه ها تعیین کننده قیمت بودند.
یکی از باغداران روستای فرح آباد ساری گفت: در چند روز گذشته مشتری برای خرید پرتقال با قیمت بالاتر از قیمت خرید تضمینی دولت بوجود آمده است.
حسین تولایی افزود: خرید تضمینی به ویژه خرید بلاعوض پرتقال های یخ زده و دور ریز توسط دولت نقش مهمی در تعادل بخشی بازار مرکبات استان مازندران داشته است.
دولت در پی سرمای کم سابقه نخستین روزهای ماه آذر در مازندران که سبب یخ زدگی بخشی از محصول مرکبات باغداران این استان شد ، ۳۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض تخصیص داد تا پرتقال های دور ریختنی در هر کیلو گرم ۳۵۰ تومان خریداری شود.
این باغدار با بیان اینکه امسال باغداران ضرر و زیان زیادی را متقبل شدند، گفت: با همت مسئولان تا حدودی جلوی ضرر بیش از حد باغداران گرفته شده است.
علی روحی یکی از باغداران بخش گتاب بابل با بیان اینکه همچنان قیمت مرکبات پایین است و به صرفه برای باغداران نیست، درعین حال گفت: حدود نیمی از مرکبات انبار شده به علت اثرات یخ زدگی پوسیده و به صورت ضایعات از بین رفته است.
وی علت بالا رفتن قیمت پرتقال را عرضه کم دانست و اضافه کرد: اکنون قیمت پرتقال های درجه یک به صورت فروش عمده در هر کیلو ۲۰۰تا ۳۰۰تومان بالاتر رفته است ،اما این قیمت نیز به صرفه نیست.
وی خرید تضمینی را تعادل کننده بازار مرکبات دانست و بیان داشت: البته خرید پرتقال های یخ زده با قیمت ۵۵۰ تومان و پرتقال های دور ریختنی با قیمت ۳۵۰ تومان اقدام خوب دولت بوده است.
این باغدار گفت: هر چند باغداران هنوز مبلغی را از دولت برای خرید تضمینی این نوع از محصولشان دریافت نکردند، اما به اعتقاد مردم ،اوراق دولتی دیر و یا زود دارد ،اما سوخت و سوز ندارد.
داریوش آقا پور معاون فنی و بازرگانی شرکت تعاونی روستایی استان مازندران ضمن تایید افزایش تقاضا برای خرید عمده ای پرتقال از سوی خریداران دربازار استان ،گفت :مهم‌ترین اهداف قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی،حمایت از تولیدکننده، جلوگیری از نوسان‌های شدید قیمت محصولات کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان است.
وی اضافه کرد: با ورود به موقع دولت در خرید تضمینی مرکبات ،دست واسطه ها و دلالان تا حدودی کوتاه شده و امروز پس از گذشته حدود ۲۵روز شاهد عادی شدن بازار عرضه و تقاضای مرکبات در استان مازندران هستیم.
آقاپور خرید تضمینی حدود ۴۰ هزار تن مرکبات درجه یک برای ذخیره میوه شب عید را از دیگر دلایل رونق بازار مرکبات استان عنوان کرد و بیان داشت: شرکت تعاونی روستایی به عنوان مباشر ،خرید میوه پرتقال درجه یک شب عید را از یک هفته پیش آغاز کرده است.
آقاپور قیمت خرید تضمین پرتقال شب عید را یکهزار و ۹۰۰تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه پرتقال مازندران به لحاظ کیفیت و اندازه درکشور مشهور است، در خرید میوه به لحاظ کیفیت ،اطمینان صد درصدی حاصل می شود.
وی گفت که به هر حال سرما و یخبندان به میوه پائیزی پرتقال صدمه وارد کرد و شناسایی مرکبات سالم از غیر سالم نیز فقط با خوردن آن میسر است.
** خرید تضمینی ۱۳۰ هزار تن پرتقال دور ریختنی و ۱۲هزار تن پرتقال درجه یک و ۲در مازندران
دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از خرید ۱۳۰ هزار تن پرتقال دورریختنی و خارج از چرخه مصرف با قیمت هر کیلو ۳۵۰ تومان خبر داد و گفت: خرید تضمینی سبب شد تا امروز بازار مرکبات تا حدودی به حالت تعادل برسد.
وی مقدار خرید پرتقال درجه سه یخ زده برای کنسانتره با قیمت تضمینی ۵۵۰ تومان را ۱۷هزار تن اعلام کرد و اضافه کرد: ۱۲هزار تن نیز پرتقال های درجه یک و ۲ با قیمت ۷۲۰ تا ۸۳۴تومان خریداری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این نکته که محصول سالم مرکبات به اندازه کافی در انبارهای مازندران وجود دارد، بیان داشت : امروز به دلیل افزایش قیمت مرکبات در بازار به نسبت قیمت خرید تضمینی ،عرضه به مراکز خرید دولتی کم شده است.
به گزارش ایرنا، از آنجاییکه در کوران رقابت ، منفعت تولید کنندگان و خریداران حداکثر می‌شود، امروز تا حدودی شاهد رقابت پذیری شدن مرکبات استان مازندران هستیم.
از طرفی صد البته تنها راه رقابت پذیری درست و پایدار، مدیریت کیفیت است که این مقوله در اثر برف و یخبندان شدید ، امسال تمام مرکبات استان مازندران را تحت شعاع قرار داده است ، در حالی که فقط ۳۰ درصد مرکبات تحت تاثیر سرما قرار گرفت.
با توجه به اینکه عمده باغهای مرکبات مازندران کوچک و خرد است و عرضه و فروش مرکبات نیز به صورت خرده فروشی توسط باغداران صورت می گیرد، لذا از یک بازار سازمان یافته برخوردار نیست.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *