اهم اخبار

رئیس سازمان توسعه تجارت: بخش خصوصی درباره تعرفه‌های تجارت آزاد با اوراسیا مشورت بدهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دولت ابلاغ کرده تا مذاکره تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شود.

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرنگار اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس، امروز حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: در این موافقت‌نامه ۸۶۲ ردیف توافق انجام شد که در ۳۶۰ ردیف ایران به اوراسیا تخفیف داده و ۵۰۲ ردیف تخفیفات اوراسیا به ایران بوده است. کشورهای اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است.

به گفته زادبوم، این موافقت‌نامه از ۵ آبان اجرایی می‌شود و پس از آن باید مذاکره تجارت آزاد با این ۵ کشور انجام شود و تا سه سال آینده نهایی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد رفاه در جامعه باید بازارهایمان را باز نگه داریم، گفت: با انجام موافقت‌نامه‌های تجاری با این کشورها باید حجم تجارت را بالا نگه داریم.

وی در ادامه به موافقت‌نامه‌های تجاری با کشورها اشاره کرد و گفت: با کشور آذربایجان در مجموع برای ۵۰ قلم کالا مذاکرات را شروع کرده‌ایم. با کشورهای اندنوزی، مالزی و هند برای انجام توافق‌نامه ترجیحی مذاکره می‌کنیم. با کشور پاکستان هم توافق‌نامه ترجیحی داریم و به دنبال آن هستیم که آن را به تجارت آزاد تبدیل کنیم. با کشور ترکیه هم موافقت‌نامه داریم و برای توسعه آن مذاکره انجام می‌شود.

زادبوم در ادامه گفت:‌ برخی از کشورها موانعی را برای انجام مذاکرات با ایران می‌بینند، به طور مثال یک وزیر ترک می‌گفت مشکل تجارت ما با ایران حساسیت بالای کشور است و هر زمان ما درباره تجارتی مذاکره می‌کنیم، انگ‌های سیاسی زده می‌شود و مسئله را سیاسی می‌کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه تجارت آزاد با اوراسیا به معنای صفر کردن تعرفه‌ها نخواهد بود گفت:‌ حدود ۱۵ درصد را کنار می‌گذاریم و تعرفه آنها باقی می‌ماند و حدود ۸۵ درصد را آزاد خواهیم کرد که البته بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند که کدام محصولات را تعرفه ببندیم و کدام محصولات را آزاد کنیم.

وی همچنین گفت: رسیدن برای توافق تجارت آزاد با اوراسیا به معنی آن نیست که بلافاصله آن را اجرایی کنیم بلکه می‌توانیم در یک محدوده زمانی این توافق را عملی کنیم.

به گفته این مسئول در حال حاضر بازار اوراسیا ۸۶۶ میلیارد دلار بوده و سهم ما از این منطقه تنها سه دهم درصد است و ما می‌توانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

زادبوم با بیان اینکه ۸۵ درصد تجارت دنیا بر مبنای تجارت آزاد است، گفت: هر چقدر بازارهای ما گسترده‌تر باشد به همان نسبت چرخ‌های اقتصاد بهتر می‌چرخد و رفاه بیشتری به جامعه می‌آید.

به گفته وی مذاکره برای تجارت آزاد با اوراسیا توسط دولت ابلاغ شده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *