اهم اخبار

برداشت “گل زعفران” در مناطق کوهستانی گیلان آغاز شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:‌ برداشت “گل زعفران” در مناطق کوهستانی استان گیلان آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان، لیلا بذرکار معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت:‌ گل زعفران اغلب در مناطق و محدوده‌های کوهستانی گیلان کشت می‌شود و در حال حاضر نیز فرآیند تولید و به عمل‌آوری آن در میان کشاورزان و بهره‌برداران این استان جایگاه بسیار خوبی دارد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ گیاه زعفران برای نخستین بار در سال‌ ۸۷ به صورت پایلوت و آزمایشی در برخی از نقاط استان گیلان خاصه در مناطق  کوهستانی کاشت شد و کشت آزمایشی آن نیز نتیجه قابل قبولی به همراه داشت.

بذرکار تعداد بهره‌برداران گل زعفران در گیلان را برشمرد و ابراز داشت:‌ هم‌اکنون در حدود ۳۵۵ کشاورز گیلانی در مناطق شرقی و غربی استان به کاشت گل زعفران مشغول هستند و سالانه محصول خوبی از باغات خود برداشت و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی از پیش‌بینی تولید حدود ۵۲ و نیم کیلوگرم گل زعفران توسط کشاورزان گیلانی سخن گفت و افزود: عمده محصول گل زعفران گیلان در زمین‌های واقع در مناطق کوهستانی استان در شهرستان‌هایی نظیر رودسر،‌ املش،، رودبار،‌ سیاهکل و تالش کشت می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ارزش ریالی محصول برداشت شده امسال را نیز متذکر شد و گفت:‌ در صورت تحقق تولید احتمالی ۵۲ و نیم کیلوگرم گل زعفران در زمین‌های کوهستانی حدود ‌۴۲۰ میلیون تومان درآمد نصیب کشاورزان می‌شود.

بذرکار با اعلام اینکه گل زعفران تنها در مناطق خاصی قابل پرورش دادن است اظهار داشت:‌ این گیاه حساس،‌ مفید و بسیار زیبا در زمین‌های کوهستانی استان گیلان با ارتفاعی حدود هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ متر از سطح دریا کشت می‌شود.

گفتنی است، در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است. اما با وجود سهم بالای ایران در تولید زعفران، کشور ما جایگاه خوبی در حوزه ارزآوری این محصول ندارد در حالی‌که بر اساس آمارها سهم این محصول از کسب و کارهای کشاورزی در تجارت جهانی ۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

وجود دلالان بی‌شمار در زنجیره تولید تا بازار هدف، عدم ثبات قیمت، عوارض زیاد برخی از کشورها برای واردات زعفران ایران و تمایل این کشورها به خرید فله‌ای زعفران از مهم‌ترین مشکلات این محصول در حوزه بازار و تجارت جهانی است.

از جمله فواید زعفران یا زرپران که گیاهی گلدار کوچک و چند ساله بوده و به عنوان یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین ادویه‌های جهان شناخته می‌شود می‌توان به افزایش سلامت قلب و عروق، اثرات بالقوه ضد سرطانی، ‌مؤثر در کاهش وزن و درمان افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *