اهم اخبار

بنیانگذار گروه گلرنک و افق کوروش در گذشت.حاج محمد کریم فضلی که بود ؟

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدکریم فضلی از جمله کارآفرینان و تولیدکنندگان برجسته کشور است که نقش مهمی در اشتغال دهها و شاید صدها هزار تن در اقصی نقاط ایران دارد. وی همچنین در دوران دفاع مقدس و شرایط تحریم با صادرات کالا تاثیر مهمی در رشد و رونق تولید ملی داشت.

محمدکریم فضلی صنعتگر و کارآفرین برتر کشور، پیش از سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت در بخش خصوصی را آغاز کرد و پس از انقلاب نیز کوشش خود را در حوزه صنایع افزود؛ درگذشت او ضایعه بزرگی است که تاثر تمامی فعالان اقتصادی و صنعتگران را به‌ همراه دارد. او در عمر پر بار و پر فراز و نشیب خود جز به اعتلای نام ایران و عزّت و بزرگی آن نیندیشید و تصویری درخشان از سربازان جبهه‌ تولید در سنگر مقدس کار و تلاش از خود برجای گذاشت.

محمدکریم فضلی، کارآفرینی پرتلاش، الگوساز، سختکوش و مردی از تبار سازندگی و خدمتگزاری بود که میراثش اشتغال دهها هزارنفر در اقصی نقاط ایران است. از جمله موفقیت‌های وی می‌توان به صادرات کالا به کشورهای مختلف جهان حتی در روزگار دشوار تحریم، رونق تولید ملی و اعتلای نام ایران اشاره کرد.

همچنین بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ، مردی خیراندیش و نیکوکار بود که علاوه بر توجه به حوزه صنعت و اشتغال همواره به محرومان توجه داشت. کمک‌های خیرخواهانه او دامنه گسترده‌ای داشت که از آن جمله می‌توان به ایجاد بنیاد خیریه وتخصیص بخشی از درآمد گروه به این بنیاد در جهت یاری‌رسانی به مردم نیازمند و مشارکت در امور اجتماعی نام برد.

زندگی نامه 

محمد کریم فضلی، متولد هفتم اردیبهشت‌ ۱۳۱۱ خورشیدی در تویسرکان (استان همدان) است و نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدرش که از بازرگانان خوشنام و اهل فضل منطقه محسوب می‌شد، آغاز کرد و برای جست‌وجوی شرایط مطلوب‌تر و شناخت بیشتر از وضعیت شهرهای مختلف همجوار، به دیگر شهرستان‌های همدان سفر کرد و در شرایط کاری مختلف تجربه‌های موثری به دست آورد.

در این راستا وی راهی تهران می‌شود تا در محیط بزرگ پایتخت، تجربه‌های بیشتری به دست بیاورد. در ابتدای سکونت در تهران، مشکلات از هر سو وی را احاطه می‌کند، اما وی با عزم جدی، مشکلات و موانع اصلی را ظرف سه سال برطرف می‌سازد. وی که می‌بیند کشورهای پیشرفته با تکیه بر تولید و صنعت پویا و فعال به توسعه و پیشرفت رسیده‌اند و ما به‌رغم همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های کم‌نظیرمان، به مصرف‌کننده محصولات دست‌چندم آنها تبدیل شده‌ایم، به فکر می‌افتد که تمامی سعی و تلاشش را صرف‌ کند تا در کشور خودش یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ را پایه‌ریزی کند تا از این راه سهم خود را به میهن و هم‌میهنانش ادا کند.

پدر فضلی دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشته و او نیز از همین بابت در نوجوانی تا حدودی با تولید مواد شوینده آشنا می‌شود. بنابراین برای آغاز فعالیت تولیدی، به همین زمینه یعنی صنعت شوینده گرایش پیدا می‌کند.

وی پس از جست‌وجوهای بسیار با افراد و شرکت‌هایی مرتبط می‌شود که در این حوزه فعالیت دارند. سپس خود کارگاه کوچکی دایر می‌کند و در مرحله نخست به ساخت مایع ظرفشویی می‌پردازند که این امر به شکل گسترده‌تر و منسجم‌تر در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی صورت می‌پذیرد.

فعالیت های تولیدی، تجاری و صادراتی 

روند رو به رشد فضلی در تولید ادامه دارد تا اوایل دهه ۵۰  خورشیدی که شرکت پاکشو را تاسیس می کند و همچنان با تلاش بسیار به توسعه فعالیت‌های تولیدی ادامه می‌دهد و هرساله به تعداد کارگران و کارمندانشان افزوده شده و آرمان کارآفرینی ایشان قدم به قدم تحقق بیشتری می‌یابد.

بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سخت‌ترین شرایط، فضلی علاوه بر تولید، کار صادرات را نیز پی گرفت. در آن زمان به دلیل شرایط ویژه جنگ، تعدیل نیرو برای بیشتر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود. وی جهت تامین منابع ارزی شرکت، تداوم تولید و اشتغال پایدار کارکنان و جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زد و توانست ارز مورد نیاز را جهت تولید تامین کند و به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کرده و هم به فعالیت‌های کارآفرینانه و اشتغال‌زایی مولد خود ادامه داد.

در نهایت این کوشایی به گسترش و توسعه شرکت پاکشو و سپس به تاسیس «گروه صنعتی گلرنگ» منجر می‌شود که کریم فضلی، ریاست هیات‌مدیره این گروه صنعتی را به عهده داشت. در این دوره انواع شامپو، مایع دستشویی، خمیردندان، دستمال کاغذی و به عبارتی تقریبا بیشتر محصولات بهداشتی و شوینده با برندهای مختلفی چون گلرنگ، اوه، سافتلن و… در سطح گسترده و با کیفیت مطلوب به بازار کشور عرضه می‌کند تا امروز که «گروه صنعتی گلرنگ» یکی از مهم‌ترین گروه (هلدینگ) های تولیدی کشور است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. ek says:

    باعث تاسف مردان بزرگ در این کشورمیمیرند و شما خبری نمیشنوید، ولی فلانک میمیرد همه مسیولین پیام تسلیت میفرستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *