اهم اخبار

تأسیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده در دانشگاه تهران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده دانشگاه تهران، از راه‌اندازی این مرکز در دانشگاه تهران خبر داد و در ادامه هدف از راه‌اندازی آن‌را راهبرد تحول تولید محصولات کشاورزی در کشور با مصرف حداقلی منابع برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دکتر ساسان علی‌نیائی‌فرد با بیان این‌که روند تولید محصولات در آینده پیش روی دنیا متفاوت از دهه‌های پیشین خواهد بود، اظهار کرد: نگاه به تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان یک شغل پرزحمت و کم‌درآمد در دهه حاضر و دهه‌های پیش رو نخواهد بود.

وی ادامه داد: گلخانه‌ها و کشت‌های عمودی در محیط‌های بسته با استفاده از روش‌های هوشمند جایگزین تولید محصولات به‌صورت سنتی خواهند شد.

رئیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده دانشگاه تهران، افزود: با توجه به گسترش روزافزون کشت در محیط‌های کنترل‌شده به‌ویژه در گلخانه‌ها و سیاست وزارت کشاورزی مبنی بر افزایش سطح کشت گلخانه‌ها تا ۱۵۰ هزار هکتار اهمیت وجود مرکزی که به‌صورت هدفمند تولید محصول، فناوری‌های مرتبط، طراحی و الگوهای مناسب توسعه کشت در گلخانه را هدف‌گذاری کرده باشد، به‌صورت قابل ملاحظه‌ای احساس می‌شد.

علی‌نیائی‌فرد خاطرنشان کرد: از طرفی بروز فناوری‌های نوین برای پرورش گیاهان از جمله کشت‌های طبقاتی، عمودی (Vertical farming) و کشت در محیط‌های بسته و لزوم هدفمند کردن تحقیق و توسعه و آموزش کاربردی در این زمینه باعث شد که در نهایت مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده در اسفندماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران به‌عنوان یک مرکز نوع یک مصوب شده و شروع به فعالیت کند.

تولید گل رز تحت نور مصنوعی در کشور هلند

وی با بیان این‌که دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته باغبانی گلخانه‌ای از دانشگاه واخنینگن هلند در سال ۱۳۹۳ است، تصریح کرد: هم‌اکنون در دانشگاه تهران مشغول به فعالیت و تحقیق و توسعه در زمینه تولید محصولات تحت‌نور مصنوعی و محیط‌های کنترل‌شده و کشت‌های عمودی هستم.

رئیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده دانشگاه تهران، افزود: در سال ۱۳۹۶ آزمایشگاه فتوسنتز و واکنش‌های نوری را در دانشکده فناوری کشاورزی(ابوریحان سابق) تأسیس کردم که موفق به کسب عنوان آزمایشگاه نمونه دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۸ شد.

علی‌نیائی‌فرد، افزود: نتایج این فعالیت‌ها به ثمر نشستن پروژه‌های مشترک بین‌الملل در قالب قرارداد، تفاهم‌نامه و پروژه با کشورهای هلند، چین، روسیه، آلمان، یونان، بلژیک، آمریکا، کانادا، دانمارک و لهستان بود که در قالب سه قرارداد، پنج تفاهم‌نامه و سه پروژه مشترک عملیاتی شد.

وی ادامه داد: حاصل این موارد نیز انتشار ۸۲ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی، ۱۲ مقاله علمی و پژوهشی داخلی، ۳۵ سخنرانی در کنگره‌های بین‌المللی، ۲۵ سخنرانی در کنگره‌های داخلی و حضور به‌عنوان سخنران کلیدی در ۸ کنگره بین‌المللی و داخلی در سال‌های پس از بازگشت بود، به‌گونه‌ای که در ۸ سال اخیر در کمیته علمی کنگره گرین سیز که معتبرترین کنگره گلخانه و محیط‌های کنترل شده است، به‌طور مستمر حضور داشته‌ام.

رئیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده دانشگاه تهران، با بیان این‌که هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هستم که با سهامداری سازمان توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران در زمینه تولید محصول و ایجاد سازه‌های هیدروپونیک در محیط‌های بسته تحت‌نور مصنوعی ال‌ای‌دی مشغول فعالیت هستیم، افزود: پروپوزال تأسیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده در سال ۱۴۰۰ توسط من به دانشگاه تهران ارائه شد و سرانجام در اسفندماه ۱۴۰۱ به‌عنوان یک مرکز نوع یک در دانشگاه تهران مصوب شد.

سازه طبقاتی تولید کاهو تحت نور مصنوعی
سازه طبقاتی پرورش نشاء و سبزیجات تحت نور مصنوعی
سازه دوار تولید محصول

علی‌نیائی‌فرد، آموزش، پژوهش و تربیت کارشناس برای محیط‌های کنترل‌شده، تغییر الگوی تولید محصول از سبک سنتی کم‌درآمد به سبک پیشرفته درآمدزا و کشاورزی فناورانه به معنای فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین نظیر استفاده از فناوری کشت‌های عمودی را از اهداف راه‌اندازی این مرکز برشمرد و افزود: از دیگر اهداف راه‌اندازی این مرکز می‌توان به تولید گسترده محصولات با مصرف حداقلی منابع، کشاورزی سبز/ پایدار، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، کاهش مصرف آب و افزایش تولید و سلامت مواد غذایی و کشاورزی ارگانیک اشاره کرد.

تولید کاهو تحت نور مصنوعی در سازه طبقاتی
تولید کاهو تحت نور مصنوعی در سازه طبقاتی
تولید سبزی سوئیس چارد تحت نور مصنوعی در سازه طبقاتی

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *