اهم اخبار

تأمین امنیت غذایی پایدار؛ تمرکز دولت سیزدهم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمرکز دولت سیزدهم در سه ماه نخست، تامین امنیت غذایی پایدار برای مردم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما افزود: یکی از مسائل مهم برای همه کشورهای جهان، تأمین غذایی پایدار برای مردم است یعنی غذا در دسترس باشد و به طور کامل تأمین شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، یکی از موضوع‌هایی که در برنامه کوتاه مدت به آن اشاره کردیم این بود که امنیت غذایی پایدار را بتوانیم در سه ماهه نخست محقق کنیم، چون مقداری کمبود تولید و کسری تأمین وجود داشت و این می‌توانست مشکلات و ایجاد صف‌هایی را در برخی از محصولات داشته باشد لذا تمرکز ما در این سه ماه بر روی حوزه امنیت غذایی بود.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه تمرکز وزارتخانه جهاد کشاورزی در سه ماهه نخست دولت بر ایجاد امنیت غذایی بود، افزود: قرارگاهی ایجاد کرده ایم به منظور تأمین امنیت غذایی، هر روز ۶ تا ۸ صبح این حوزه را مورد رصد قرار دادیم زیرا مردم هر روز با این مرحله از تولیدات سر و کار دارند، پس رصد دائمی این حوزه از اولویت‌های ما قرار گرفت.

وی گفت: تولید و توزیع، دو بخش مؤثر بر بازار مصرف و همچنین قیمت گذاری موارد مصرفی جامعه محسوب می‌شود و متأسفانه در کشورمان همیشه در حوزه مواد غذایی چالش دوگانگی مدیریت داشته ایم این چالش میان دو وزارتخانه صمت و کشاورزی در حال رد و بدل بود.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از مهم‌ترین اتفاقات ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم را دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری کل زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: البته قانون این تفویض مسئولیت سال ۹۲ تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده بود.

ساداتی نژاد با تاکید بر لزوم اجرای قانون بهره وری در حوزه کشاورزی گفت: اگر در باغات و حوزه کشاورزی، بهره وری صورت پذیرد و تولیداتمان بیشتر شود بدان معناست که هزینه تولیدمان را کاهش داده ایم، پس یکی از کارهایی که در ارزان سازی و کاهش قیمت غذا باید صورت گیرد، افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی در تولید است.

وی افزود: البته بهره وری باید در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت انجام پذیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی قراردادی، اقدامی است که می‌تواند ما در ایجاد بهره وری در کشاورزی کمک نماید، این بدان معناست که جهاد کشاورزی از ابتدای امر، تمامی مقدمات و ملزومات کاشت، داشت و برداشت را برای کشاورزان فراهم آورد و پس از برداشت محصول، آن را از کشاورزان خریداری و تمام هزینه‌ها را با او حساب کند، در این فرایند جهاد کشاورزی می‌تواند حتی محصول را بیمه کند تا اگر اتفاقی برای محصول افتاد، کشاورزان متضرر نشوند به این ترتیب بهره وری افزایش می‌یابد.‌

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *