اهم اخبار

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و تحولات سیاسی بر صنعت غذا به قلم سید مصطفی هاشمی طبا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بی تردید بایدگفت شرایط آینده کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد. این بدان معنی نیست که امید به آینده در وجود هموطنان تضعیف گردد زیرا آموزه های اسلام در فلسفه وجودی انسان حاکی از تلاش و تدارک برای آینده می باشد و اینکه «ان مع العصر یسرا» و انسان با اراده خود از مشکلات سربرمی آورد و وظیفه انسان در همین چهارچوب می باشد. در خصوص دو موضوع این سرمقاله یعنی ریاست جمهوری و تحولات سیاسی ایران و جهان نکات زیر لازمست مورد توجه قرار می گیرد.

درست است که سیاسیون و رسانه ها در تکاپوی انتخابات ریاست جمهوری هستند و افراد مختلفی برای این امر دورخیز کرده اند اما به درستی باید گفت که همه اینها «هیاهو برای هیچ» است. و البته این درست است که جمهوری اسلامی در راه رفاه مردم اقدامات مختلفی انجام داده و همزمان موضوع حمایت از مظلومان(البته نه همه مظلومان) را در نقاطی از جهان در دستور کار خود قرارداده اما بطور ذاتی دشمنان و مخالفان عکس العمل هائی در جهت متضاد با این آرمان ها در دستور کار قرار داده اند و چنین است که در شرایط کنونی مشکلات داخلی و روابط خارجی کشور دچار مسائلی گردیده که مشکل بتوان راه حلی برای آنها پیدا نمود.

می توان برخی مسائل داخلی کشور را برشمرد که رئیس جمهور آینده با آن روبروست و واضح است که هیچ یک از نامزدهای فعلا بالقوه برنامه ای برای آنها نمی توانند داشته باشند و البته بازی با کلمات در دستور کار همه آنها قرار می گیرد. می توان برخی از این مسائل را برشمرد.

تداوم انحطاط محیط زیست ایران که تهدید کننده کشاورزی و حیات مردم است، خنثی کردن تحریم های ظالمانه و چشم انداز آینده تحریم ها که ممکنست از سوی شورای امنیت مجددا جنبه بین المللی بر خود بگیرد، تورم غیرقابل تحمل، زیاد شدن فاصله طبقاتی و نزول ۶۰% از مردم به زیر خط فقر ، رکود در کسب و کار و تجارت و تولید، رقابت سیاسی بدون رعایت هر گونه ضابطه اخلاقی و مشروع نمودن بهتان و دروغ از سوی برخی فعالان سیاسی ، نزول اخلاق اجتماعی میان مردم، مبارزه با ویروس کرونا و احیانا ویروس های بعدی، گسترش فقر و فساد ازجمله مسائلی است که مقابله با آنها نه تنها به سادگی بلکه با سختی و مشقت ممکن نیست بخصوص آنکه مخالفان رئیس جمهور حاضر همه آنها را به دوره ۸ساله ریاست جمهور فعلی و شخص او نسبت می دهند و ظاهرا فراموش می کنند که بسیاری از امور و سیاست ها از عهده رئیس جمهوری خارج است و البته این به آن معنا نیست که رئیس جمهور نمی تواند در حل آنها مشارکت داشته باشد و دولت فعلی دولت ایده آلی است. بنابراین کدام ابرمردی است که بتواند برای همه اینها برنامه ریزی اجرائی داشته باشد و چنین است که تفاوت نمی کند چه کسی از چه جناحی رئیس جمهور شود. بنظر می رسد رئیس جمهور آینده در مقابل مسائلی که ذکر شد کارآئی لازم را نخواهد داشت.

تحولات سیاسی جهان بی تردید بر اقتصاد کشور ما تاثیر می گذارد اما باید هشیارانه به این تحولات نگاه کنیم. صرفنظر از آنکه هر کشوری در فکر منافع خود است و قدرتمندان بیشتر می توانند منافع خود را تامین کنند و به صورت سنتی ضعیفان در این میان تحقیر می شوند می توان گفت که بر آیند این تحولات بنفع کشور ما نمی باشد. از مهم ترین تحولات رخ داده و آنچه در آینده رخ می دهد محاصره کشورمان از سوی رژیم صهیونیستی است که با وهابیت پیوند خورده است. هشیارانه باید نگاه کنیم که بحرین و امارات و جمهوری آذربایجان و کردستان چگونه محل استقرار صهیونیست ها شده اند و عربستان وعمان هم منتظر فرصت مناسب برای پیوند با صهیونیسم هر چند اینک نه چندان مخفیانه روابط لازم را با آنها دارند.

شرایط پاکستان و افغانستان و ترکمنستان هم در همین حوالی است و متاسفانه سیاست های استکبار جهانی بر مبنای ایران هراسی استوار گردیده و گروهی داخلی هم بر این طبل می کوبند و هم نوای آنان داد سخن می دهند. طبیعی است در این شرایط شاکله کشورمان و صنعت نیز تحت تاثیر قرار گیرد. با این همه امید است سیاست منسجم و آگاهانه ای برای برون رفت از این مشکلات اتخاذ گردد.

اینک پای در سال نو سال ۱۴۰۰ گذارده ایم. با تبریک سال نو و آرزوی ثابت قدم بودن مردان تولیدگر و کارآفرینان کشورمان و اینکه به راستی از خداوند بخواهیم که دل و حال مان را بهتر کند و در بهبود اخلاق، رفتار و تلاش های خود ما را توانمند و کارساز بنماید که «ما توفیقی الا بالله».

سید مصطفی هاشمی طبا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *