اهم اخبار

تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی به تولید ملی آسیب می زند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هاشمی تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی را خیانت به کشاورران دانست و گفت: اگر اصلاح قیمت خرید صورت نگیرد، خودکفایی گندم استمرار نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه اصلاح قیمت خرید تضمینی به هفته های آینده موکول شد، اظهار کرد: در آخرین جلسه اسفند شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم اعلام شد که به سبب آنکه نرخ بازار آزاد ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بالاتر است، بار مالی برای دولت ندارد و تنها اطمینان‌خاطری برای تولیدکنندگان ابریشم است تا جو روانی بازار را دچار چالش نکند.

وی با اشاره اینکه قیمت ابریشم واقعی ۲ برابر نرخ فعلی خرید تضمینی است افزود: هم اکنون ضریب خوداتکایی کشور در ارتباط با ابریشم ۴۸ است و ۵۲ درصد مابقی از طریق واردات تامین می شود.

هاشمی قیمت هر کیلو ابریشم وارداتی را ۱۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نسبت به نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم انتقاد کرد، درحالیکه جای این سوال مطرح است که چرا به رغم واردات پیله ابریشم با نرخ ۱۴۵ هزار تومان مانع تراشی نمی شود‌.

این مقام‌مسئول با انتقاد از تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بیان کرد: بنده معتقدم که در ارتباط با گندم باید فشار مضاعفی وارد شود چرا که تصور برآن است که در بدنه دولت دست هایی است که نمی گذارد خودکفایی در گندم استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت خرید تضمینی گندم به عنوان اولین محصول باید اعلام شود و فشارهای زیادی برای اصلاح نرخ وارد کردیم، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

هاشمی قیمت هر کیلو گندم وارداتی را ۲۷۰ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب دلار ۲۰ هزار تومان، قیمت هر کیلو گندم وارداتی ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می شود، از این رو پیشنهاد داده ایم که هر قیمتی که از کشاورزان خارجی سرمزرعه خریداری می شود، نرخ خرید گندم را اعلام کنند که با این وجود حداقل ۵ هزار و ۸۰۰ تومان باید اعلام شود‌.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندن را بدعهدی و خیانت به کشاورزان دانست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *