اهم اخبار

تحقق رونق تولید به شرط اصلاح بروکراسی/ فعالان اقتصادی را به ناکجاآباد می‌فرستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: بروکراسی اداری با مانع تراشی در مقابل فعالان اقتصادی، همه برنامه ریزی ها و زمانبندی ها را، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، به ناکجا آباد سوق می دهد.

فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ، در خصوص رونق تولید در حوزه کشاورزی و دامپروری اظهار داشت: تولید بدون تمرکز و کنار هم نشستن عوامل آن محقق نمی شود و متاسفانه بروکراسی اداری در کشور ما به گونه ای است که به عاملی برای پراکنده شدن عوامل تولید تبدیل شده است.
وی ادامه داد: فرآیندهای اداری، به جای آنکه در مسیر حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان باشد و مشوق سرمایه گذاری باشد، حلقه های مبهم، ناهماهنگ، فرسایشی و طاقت فرسا پیش روی فعالان اقتصادی شناسنامه دار قرار می دهد.
آگاهی اضافه کرد: متاسفانه با سوء استفاده از بروکراسی در کشور ما، شرایط به گونه ای شده که کارکرد بروکراسی به جای حمایت از تولید و فعالیت های اقتصادی قانونی، به حفاظت از میزهای کارمندان و مدیران، تبدیل شده است.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: امروز باید به صراحت بگوییم که بروکراسی ناکارآمد، دشمن تولید و توسعه کشورمان است. ما علاوه بر فشارهای ناشی از تحریم های خارجی، گرفتار تحریم های داخلی هستیم و بروکراسی اداری، یکی از پایه های تحریم های داخلی است.
وی اضافه کرد: برخی معتقدند که واردات دشمن شماره یک تولید است، ولی واقعیت چیز دیگری است. باید گفت آنچه که تولید را زمین گیر می کند، بروکراسی کور و درهم تنیده ای است که از یک سو با مانع تراشی در مسیر فعالیت های قانونی و شناسنامه دار، به دنبال منافع شخصی و مدیریتی است و از سوی دیگر با دامن زدن به عرضه و تقاضای فساد، زمینه ساز امضاهای طلایی، ایجاد رانت، دور شدن تجارت از مسیر رسمی و شیوع قاچاق می شود.
وی با تاکید بر اینکه “بروکراسی اداری ما را به ناکجا آباد سوق می دهد”، تصریح کرد: بروکراسی اداری با مانع تراشی در مقابل فعالان اقتصادی، همه برنامه ریزی ها و زمانبندی ها را، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، به ناکجا آباد سوق می دهد و با خارج کردن اقتصاد از مسیر اصلی خود، فضای خاکستری و غیر شفاف را بر فعالیت های تولیدی و بازرگانی حاکم می سازد.
فرهاد آگاهی با اشاره به الکترونیکی شدن بروکراسی اداری در برخی ادارات اضافه کرد: ایجاد سامانه های مختلف در ادارات دولتی نظیر بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، مالیات، سازمان توسعه تجارت، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و … هرچند که گام رو به جلویی است ولی نکته این است که آن هم می تواند گرفتاری های خاص خودش را داشته باشد و ما باید برای ذات بروکراسی در کشورمان فکر اساسی کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *