اهم اخبار

تحلیل گزارش شبکه جهانی مقابله با بحران‌های غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قیمت‌های جهانی مواد غذایی در اواسط سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کردند و این زمانی بود که مشاغل به دلیل همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ تعطیل شدند و زنجیره‌های تامین را تحت فشار قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از رویترز، کشاورزان شیر را بیرون ریختند و میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل عدم دسترسی به کامیون برای حمل بار و جای نگهداری پوسید و قیمت‌ها افزایش یافت. کمبود نیروی کار مهاجر در حالی که قرنطینه‌ها رفت‌وآمد را محدود کرده بود، محصولات را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد.

از آن زمان، مشکلاتی با محصولات کلیدی در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است. برزیل، بزرگ‌ترین صادرکننده سویا در جهان، از خشکسالی شدید در سال ۲۰۲۱ رنج برد. محصول گندم چین در بین بدترین محصولات امسال بوده است. نگرانی‌ها در مورد امنیت‌ غذایی که در طول همه‌گیری جهانی تشدید شده است، باعث شد که برخی کشورها برای جلوگیری از کمبودهای آتی، اقلام اصلی را احتکار و عرضه‌ها را در بازار جهانی محدود کنند.

برخی از خریداران به دلیل تحریم‌های غرب از خرید غلات از روسیه اجتناب می‌کنند. اندونزی در اواخر آوریل، اکثر صادرات روغن پالم را ممنوع کرد تا از عرضه داخلی روغن پخت‌وپز اطمینان حاصل کند. قیمت بالای روغن نباتی در همه‌گیری، به افزایش هزینه‌های غذایی کمک کرده است. قیمت غلات نیز در ماه مارس به رکوردی رسید که در نتیجه محموله‌های محدود ذرت و گندم در جنگ اوکراین بود.

آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرد: قیمت لبنیات و گوشت در ماه آوریل به رکوردی رسید که منعکس‌کننده افزایش مستمر تقاضای جهانی برای پروتئین و قیمت‌های بالای خوراک دام، به ویژه ذرت و سویاست. علاوه بر این، آنفولانزای پرندگان در اروپا و آمریکای شمالی بر قیمت تخم‌مرغ و مرغ تاثیر گذاشت. در داده های تورم ایالات‌متحده در ماه مارس، شاخص گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته در حالی که گوشت گاو ۱۶ درصد افزایش یافته است.

به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اوایل ماه می گفت که مشکل امنیت‌ غذایی جهانی بدون بازگرداندن تولیدات کشاورزی اوکراین و تولید موادغذایی و کود روسیه به بازار جهانی قابل حل نیست.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت گندم در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد. این بانک انتظار دارد قیمت‌ محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یابد اما این موارد به افزایش عرضه محصول از آرژانتین، برزیل و ایالات‌متحده وابسته است.

افزایش شدید قیمت کود، می‌تواند کشاورزان را از استفاده از مواد مغذی کافی در مزارع خود منصرف کند و می‌تواند عملکرد را کاهش دهد و منجر به کاهش تولید شود و بحران را طولانی‌تر کند. با گرم‌شدن آب‌وهوا، خطر دیگری برای تولید محصولات زراعی ایجاد می‌شود.

طبق موسسه رتبه‌بندی فیچ، قیمت موادغذایی در ماه مارس بیشترین سهم از تورم ایالات‌متحده را از سال ۱۹۸۱ به خود اختصاص داد، در حالی که قیمت مغازه‌ها در بریتانیا در آوریل با سریع‌ترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته افزایش یافت اما افرادی که بیشتر تحت تاثیر قیمت‌های بالاتر موادغذایی هستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، جایی که درصد بیشتری از درآمد صرف غذا می‌شود.

شبکه جهانی مقابله با بحران‌های غذایی که توسط سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده است، در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تهاجم روسیه به اوکراین خطرات جدی برای امنیت‌غذایی جهان به ویژه در کشورهایی از جمله افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن دارد که با بحران‌غذایی مواجه هستند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *