اهم اخبار

تخصیص ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دامی/ سهمیه دامداران و مرغداری‌ها تا پایان مهر داده شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: سهمیه نهاده تعیین شده برای دامداران و مرغداران تا پایان مهر داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حسن عباسی معروفان گفت: نهاده‌های دامی عبارتند از کنجاله سویا، ذرت، جو و کنجاله روغن که بعد از روغن‌گیری از دانه‌های روغن، کنجاله آن قابلیت خوراک شدن دام را دارد.

وی ادامه داد: در ۷ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن نهاده دامی توزیع شده که از این مقدار نزدیک به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ذرت و بقیه آن جو، کنجاله سویا بوده است.

این مقام مسئول سامانه بازارگاه را به عنوان سامانه توزیع نهاده‌های دامی معرفی کرد و افزود: معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی با توجه به میزان جوجه‌ریزی مرغداری‌ها و همچنین پروانه بهره‌برداری‌ها دامداران در استان‌ها میزان سهمیه آنها را مشخص می‌کنند.

عباسی معروفان ادامه داد: تولیدکنندگان دام و مرغ هزینه خرید نهاده‌ها را در سامانه بازارگاه واریزمی‌کنند. تمام اطلاعات بعد از واریز پول در سامانه مشخص می‌شود که چه زمانی نهاده خریداری شده به‌دست آنها می‌رسد.

به گفته وی، در حال حاضر سهمیه دامداران و مرغداری‌ها تا پایان مهر داده شده است. قیمت نهاده‌ها در این سامانه به قیمت دولتی عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به نرخ مصوب نهاده‌های دامی تصریح کرد: ذرت کیلویی ۱۹۰۰ تومان، جو کیلویی ۱۸۵۰ تومان و کنجاله سویا کیلویی ۳۴۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که برخی مرغداران و دامداران براین باورند که میزان سهمیه درنظر گرفته شده برای آنها کافی نیست آیا چنین دیدگاهی را تایید می‌کنید؟ تصریح کرد: درباره کافی بودن سهمیه درنظر گرفته شده بخش بازرگانی وزارت جهاد نمی‌تواند پاسخگو باشد و این انتقاد متوجه بخش ما نمی‌شود باید بگویم معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مسئول دادن نهاده به تولیدکنندگان دام و طیور است که سهمیه در نظر گرفته شده برای آنها را تا پایان مهر پرداخت کرده‌ است.

این مقام مسئول با اشاره به خرید آزاد نهاده از سوی برخی تولیدکنندگان دام و طیور، خاطر نشان کرد: ذرت، جو و کنجاله سویا در کشور تولید می‌شود اما نرخ مصوب ندارند و عرضه و تقاضا مشخص‌کننده نرخ نهایی آنها هستند.

وی سهمیه در نظر گرفته معاونت امور دام برای تولیدکنندگان امور دام را نرمال عنوان کرد و افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای پرورش مرغ ۲ کیلویی ۴٫۵ کیلو دان است.

عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که چه میزان ارز برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده شد؟ گفت: بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نهاده‌های دامی وارد کشور شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *