اهم اخبار

تراز بازرگانی خارجی آبزیان در ۲ ماه نخست سال جاری مثبت ۵۴ میلیون دلار شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

براساس نتایج حاصل از آمار گمرک جهوری اسلامی ایران در ۲ ماه اول سال ۱۴۰۲ تراز بازرگانی خارجی آبزیان به مثبت ۵۴ میلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، بر اساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی در دو ماه سال ۱۴۰۲، مجموع ارزش صادرات آبزیان در سال جاری رقم ۵۸ میلیون دلار و ارزش واردات نیز در این مدت، نزدیک به ۴ میلیون دلار بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی آبزیان مثبت ۵۴ میلیون دلار است.

براساس ارزش صادرات آبزیان کشور در دو ماه سال جاری با ۲۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از ۴۴ به ۵۸ میلیون دلار رسید. همچنین از نظر وزنی طی دو ماه سال جاری صادرات انواع آبزیان با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه از ۲۵ به ۳۱ هزار تن رسید.

بدین ترتیب میزان واردات محصولات شیلاتی به کشور در این ماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۷۳ تن و به ارزش ۴ میلیون دلار رسید. بنابراین واردات محصولات شیلاتی از حیث وزنی ۱۷۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

براین اساس بیشترین سهم صادرات متعلق به انواع ماهیان است که ۷۰ درصد سهم صادرات را به خود اختصاص داده است، اقلام عمده آبزیان صادراتی در دو ماه سال ۱۴۰۲ عبارتند از: کپور ماهیان با وزن ۶۰۶۹ تن و ارزش ۴ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۷۹۸ دلار، یال اسبی با صادرات ۳۷۱۹ تن و ارزش ۷ میلیون و۳۱۸ هزار و ۹۲۳ دلار، قزل آلا با صادرات ۱۴۸۴ تن و ارزش  4 میلیون و۲۸۵ هزار و ۶۶۸ دلار، میگو با صادرات ۵۱۷۰تن و ارزش ۱۹ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۹۹۷ دلار، خوراک آبزیان با صادرات ۷۸۳۲ تن و ارزش دلاری ۶ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۲۴۱ دلار عمده آبزیان صادراتی را تشکیل دادند.

این گزارش می افزاید: صادرات میگو در دو ماهه سال جاری از نظر ونی ۱۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. به طوری‌که از ۲۴۲۷ تن به ۵۱۷۰ تن در سال جاری رسیده است. همچنین بیشترین سهم واردات متعلق به تون ماهیان با ۴۶ درصد و انواع ماهیان با ۳۹ درصد است که بیشترین سهم انواع ماهیان را واردات تیلاپیا به خود اختصاص داده است. عمده اقلام واردات آبزیان در دوماهه سال ۱۴۰۲ شامل تون ماهیان با وزن ۴۴۹ تن به ارزش دلاری ۱ میلیون و ۴ هزار ۲۳۳ دلار و ماهی تیلاپیا با وزن ۳۶۲ تن و به ارزش دلاری ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۹۱۱ دلار است.

مقایسه صادراتی انواع محصولات آبزی در دو ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۱۴۸۲ تن و به ارزش ۵۸ میلیون و۲۶ هزار و ۸۰۹ دلار بود که در مقایسه با دو ماهه سال ۱۴۰۱ که به وزن ۲۵۶۰۱ تن و ارزش ۴۴ میلیون و۸۳۰ هزار و ۶۳۴ دلار بود از لحاظ وزنی ۲۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۹ درصد تغییرات نشان می دهد.

واردات ۹۷۳ تن آبزی در دو ماهه ابتدای امسال در دو ماهه ابتدای سال جاری ۹۷۳ تن انواع آبزی به ارزش ۳ میلیون و۷۳۶هزار و ۳۰۳ دلار وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه گذشته که ۳۵۵ تن و به ارزش ۲ میلیون و۳۹۹ هزار و ۲۰۱ دلار بود از لحاظ وزنی ۱۷۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد تغییرات نشان می دهد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *