اهم اخبار

ترغیب کشاورزان به کاشت محصولات استراتژیک با اصلاح نرخ خرید تضمینی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت:تغییر قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی می تواند موجبات رضایت مندی کشاورزان را فراهم و کشاورزانی را که از کاشت محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا منصرف شده بودند را به کاشت این محصولات ترغیب کند.

محمد شفیع ملک زاده در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: طرح دو فوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که در مجلس تصویب شده بود برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان نیز ایراداتی به این طرح داشت که در نهایت نمایندگان مجلس امروز ایرادات آن را برطرف کردند.

وی با بیان اینکه اگر این طرح تصویب شود شورای تخصصی قیمت گذاری شروع به کار خواهد کرد و نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصلاح خواهند شد، گفت: اگرچه تاخیر پیش آمده در اصلاح قیمت ها بر بخش کشاورزی اثر گذار است اما در بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق گرمسیر که فرصت کاشت هنوز وجود دارد تغییر قیمت می تواند رضایتمندی ایجاد کند و کشاورزانی را که از کاشت محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا منصرف شده بودند را به کاشت این محصولات ترغیب کند و شاهد خودکفایی در بخش کشاورزی باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: اگر این فرآیند طولانی شود باز هم قیمت ها قابل اصلاح است و می توان مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت کرد ولی کشاورزان باید از زمان کاشت در جریان نرخ خرید تضمینی محصولاتش قرار بگیرند و سپس اقدام به کاشت کنند. اگر قیمت ها در زمان درستی اصلاح شود کشاورز با آگاهی تصمیم می گیرد.

به گفته وی اگر قیمت ها اصلاح نشود و به طور مثال قیمت گندم ۴۰۰۰تومان باشد سال زراعی آینده نیازمند واردات حداقل ۷ تا ۸ میلیون تن گندم خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند به دلیل افزایش قیمت نهاده های کشاورزی به صورت روزانه بهتر است قیمت خرید تضمینی محصولات در پایان کشت اعلام شود  و آیا شما با این موضوع موافقید، گفت:اگر کشاورزان مطمئن باشند در پایان فصل زراعی قیمت منطقی برای محصولاتشان تعیین می شود، اقدام درستی است. اما اگر کشاورز را در ابتدای کاشت امیدوار کنیم که محصولاتش با  قیمت واقعی خریداری می شود و در زمان برداشت محصول نیز قیمت ها متفاوت با آن چیزی باشد که وعده داده شده؛ به طوری که حتی هزینه های تولید کشاورز را پوشش ندهد، ظلم به کشاورز خواهد بود و اعتماد آنها برای سال های آینده از دست خواهد رفت.

ملک زاده با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد با دادن اطلاعات غلط به تصمیم گیران روند کارها را طولانی می کنند و به نوعی مانع می شوند، گفت: اگر قصد این است که در بخش کشاورزی خودکفا باشیم، به کشورهای دیگر وابستگی نداشته باشیم، شعار سال تحقق یابد و با تحریم ها مقابله کنیم تشکیل این شورای قیمت گذاری می تواند تا هفته آینده تایید شود و قیمت های عادلانه محصولات کشاورزی نیز سریعا توسط این شورا اعلام شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه)  ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را رفع و تصویب کردند. طرح دو فوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که چندی پیش در مجلس تصویب شد سعی در اصلاح نحوه قیمت گذاری این محصولات دارد و قرار است قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورایی متشکل از سه وزیر بخش دولتی، سه تشکل بخش کشاورزی (نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه تعاون روستایی و نظام مهندسی کشاورزی)، سه کشاورز خبره و سه نفر ناظر از اعضای کمیسیون کشاورزی تعیین شود.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *