اهم اخبار

تسهیل کشت گلخانه‌ای در استان‌های کم آب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با ارائه مشاوره‌های علمی، کشت گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک را گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانش بنیان؛ رسول راهنمایی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: این شرکت در زمینه کشت گیاهان در گلخانه‌هایی که به روش هیدروپونیک کار می‌کنند، فعالیت دارد و به این کشاورزان مشاوره‌های علمی ارائه می‌دهد. در واقع کشاورز بر اساس گزارش‌های تحلیلی که ما ارائه می‌کنیم، به گیاهان خود غذا می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب و با استفاده از محلول مغذی است. در ایران، بیش از ۱۰ گلخانه به این روش راه‌اندازی شده است و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند. با این روش، در هر نقطه‌ای از ایران می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد.

این فعال دانش‌بنیان، ضمن ارائه توضیحات بیشتر گفت: در این روش ریشه گیاه در واقع در خاک قرار ندارد و در آب قرار می‌گیرد و کشاورز تمام مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در این آب، محلول و گیاه از آن تغذیه می‌کند. با این روش، می توان اشتغال‌زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای  تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز افزون جمعیت ایران است، بهره برد.

راهنمایی ضمن تاکید بر ویژگی‌های مثبت این روش از کشت گفت: ما پس از بررسی گلخانه محل کشت و دیگر مسائل مانند نور گلخانه، نوع گیاه، کیفیت گلخانه و دیگر مسائل، یک گزارش آماده می‌کنیم. در این گزارش راهنمایی‌های لازم برای کشاورز فراهم می‌شود. مثلاً کشاورز متوجه می‌شود که با چه فرمولی و به چه میزانی باید مواد مغذی مورد نیاز گیاه را در آب مخلوط کند.

به نقل از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، وی همچنین بیان کرد: در روش هیدروپونیک، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود. چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید، کاهش پیدا می‌کند. این یک فرصت خوب برای استان‌هایی با بحران کم آبی مثل یزد و سمنان است. ریشه گیاه، در معرض هوا قرار داشته و تولید در این روش چند برابر تولید به روش‌های سنتی است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *