اهم اخبار

تلفیق افزایش سطح زیرکشت و مکانیزاسیون در کشت بادام زمینی ­

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با تلفیق افزایش سطح زیرکشت و استفاده از مکانیزاسیون می‌توان ضمن کاهش هزینه‌های تولید، نیاز مصرفی کشور به بادام زمینی را تامین کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، جلالی یکی از حاضران در همایش ملی همت که طی ده سال گذشته به کار کشت بادام زمینی و توسعه کشت آن در ۲۵ استان و ۲۵۰ شهرستان کشور اشتغال داته است تجربیات خود را در این زمینه توضیح داد.

جلالی گفت شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان با سطح زیر کشت ۲۰۰۰ هکتار و مغان در استان اردبیل با سطح زیر کشت ۶ هزار هکتار دو قطب تولید بادام زمینی کشور است و از این دوقطب سالانه ۴۰ هزار تن بادام زمینی خام میانگین ۵ تن درهکتار برداشت، که ۳۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ هزار تن تبدیل به فرآوری می‌شود.

به گفته جلالی مصرف سرانه هر ایرانی حدود ۳۰۰ گرم بادام زمینی در سال است که با توجه به جمعیت کشور، ۱۲ هزار تن کمبود داریم که از کشور‌هایی مثل چین وهند وارد می‌شود وشرکت‌های عمده مصرف کننده بادام زمینی به شکل صنعتی مصرف می‌کنند، اما از داخل خریداری نمی‌کنند که علتش تفاوت قیمت است.

جلالی افزود این موضوع سبب شد تا طی ده سال گذشته به صنعت بادام زمینی ورود و برای پوشش خلاء, ۲۵ استان و ۲۵۰ شهر را برای کشت بادام زمنی با هزینه شخصی انتخاب کنیم.

این کارآفرین گیلانی در ادامه گفت به این نتیجه رسیدیم کل سال را می‌توانیم بادام زمینی کشت کنیم حتی نقاطی در ایران داریم که ۳ بار در سال می‌شود در آن بادام زمینی کشت کرد.

جلالی افزود هم زمان با افزایش سطح زیرکشت بادام زمینی، به موضوع مکانیزه کردن کشت وبرداشت بادام زمنیی نیز توجه کردیم و در این مسیر برای اولین بار گروه جهادی ما موفق شد دستگاه برداشت بادام زمینی بسازد و تلفیق این دوسبب شد تا قیمت تمام شده بادام زمینی ۴۵ هزارتومان شود در حالیکه شرکت‌های مصرف کننده بادام زمینی مثل مزمز که مصرفشان بالای ۸ هزارتن در سال است با قیمتی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان وارد می‌کنند.

جلالی همچنین با اشاره به وجود بازار مصرف بادام زمینی، خاطرنشان کرد یکی از مواردی که در تولید بادام زمینی به دنبال آن هستیم اینکه محصولات با ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم که در این خصوص می‌توان به تولید شیربادام زمینی، کره بادام زمینی و. اشاره کرد.

جلالی در باره سودآوری کشت بادام زمینی نیز گفت که در حال حاضر ۵۰ هکتار در سیستان وبلوچستان زیرکشت بادام زمینی داریم که برداشت ما از آن حدود ۱۰۰ هزارتن با هزینه ۲ و نیم میلیارد تومان است واگر هرکیلو بادام زمینی را ۱۰۰ هزارتومان بفروشیم حدود ۱۷ ونیم میلیارد تومان سود خواهد داشت و این موارد می‌طلبد که ما کشت بادام زمینی را در کشور جا بیاندازیم./صداوسیما

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *