اهم اخبار

تورم تولیدکننده بخش کشاورزی از یک تا ۱۵۴ درصد رشد کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در پاییز امسال، تورم نقطه‌ای تولیدکننده محصولات کشاورزی از یک درصد تا ۱۵۴ درصد افزایش و تورم نقطه‌ای تولیدکننده خدمات کشاورزی از ۳۳ تا ۴۷ درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت تولیدکننده محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در پاییز امسال را منتشر کرد. براساس این گزارش در این بازه زمانی، در بخش غلات، متوسط قیمت ذرت دانه‌ای ۱۱ هزار و ۳۰۲ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱، معادل ۱۲.۱ درصد افزایش داشته، همچنین متوسط قیمت برنج ۶۹ هزار و ۸۸۳ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل، کاهش ۱۷.۹ درصدی نشان داده است.

در بخش حبوبات، نیز متوسط قیمت لوبیا قرمز ۵۲ هزار و ۵۲۸ تومان و لوبیا چیتی ۵۷ هزار و ۷۹۵ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۴۵.۲ و ۲۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش محصولات جالیزی، در سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت هندوانه چهار هزار و ۳۹ تومان و خیار ۱۲ هزار و ۴۱۳ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۳۵.۴ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت خربزه نیز ۱۱ هزار و ۳۵۹ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز سال قبل ۶۷.۵ درصد افزایش داشته است.

در بخش سبزیجات، نیز متوسط قیمت گوجه‌فرنگی ۶ هزار و ۹۸۵ تومان و پیاز ۷ هزار و ۶۱۴ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب  ۶۰.۶ و ۳.۲ درصد افزایش داشته است. به‌علاوه، متوسط قیمت سیب‌زمینی ۶ هزار و ۳۳۲ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱، معادل ۳۵.۲ درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط قیمت بادمجان ۹ هزار و ۴۷۶ تومان بوده که به این ترتیب نسبت به پاییز سال قبل ۱۰۰.۴ درصد افزایش داشته است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، متوسط قیمت انار ۱۵ هزار و ۴۶۸ تومان بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۴۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش میوه‌های دانه‌دار، متوسط قیمت سیب‌درختی ۱۸ هزار و ۶۰ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۳.۸ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت انگور ۱۹ هزار و ۴۷۶ تومان بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۴۹.۴ درصد افزایش داشته است.

اما در بخش محصولات علوفه‌ای، در سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت یونجه ۹ هزار و ۱۱۳ تومان و ذرت علوفه‌ای دو هزار و ۳۳۳ تومان بوده که نسبت به پاییز ۱۴۰۱، به ترتیب ۵۷.۲ و ۱۰۱.۹ درصد افزایش داشته است.

در بخش دامداری سنتی، نیز، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره پرواری زنده ۲۱۶ هزار و ۸۲ تومان و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۱۹۷ هزار و ۱۱۱ هزار تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۱۵۳.۷  و ۱۳۱.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش فرآورده‌های دامی سنتی، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ۲۸ هزار و ۳۶۶ تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ۱۵ هزار و ۱۲۵ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۶.۳ و ۲۵.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش هزینه خدمات ماشینی، هزینه شخم زمین زراعی آبی یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۲۹ تومان در هر هکتار و هزینه شخم زمین زراعی دیم یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۲۳ تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۴۸.۶  و ۶۰.۳ درصد افزایش داشته است.

در بخش دستمزد نیروی کار، در پاییز ۱۴۰۲، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین مرد ۴۳۹ هزار و ۱۱ تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن ۳۴۷ هزار و ۸۱۲ تومان بوده که نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۵.۵ و ۴۶.۱ درصد افزایش داشته است. در این فصل، متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک‌کار مرد ۳۵۵ هزار و ۳۶۹ تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک‌کار زن ۲۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که نسبت به پاییز سال قبل به ترتیب ۴۶.۶ و ۳۲.۹ درصد افزایش داشته است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *