اهم اخبار

توزیع مرغ با نرخ ۴۰ هزار تومان ارتباطی به مرغدار ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: علی رغم عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب از سوی مرغدار، اما مرغ گرم با نرخ ۴۰ هزار و بالاتر بدست مصرف کننده می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به بازار مرغ در ایام محرم اظهار کرد: همه ساله تقاضا در برخی مناسبت ها همچون ایام پایانی سال، ماه رمضان و محرم افزایش می یابد که امسال به واسطه کاهش استحصال گوشت مرغ از جوجه ریزی صورت گرفته ناشی از گرمای هوا، تاخیر در ارسال نهاده و کیفیت نهاده میزان عرضه تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به آنکه آمار و اطلاعاتی از میزان عرضه مرغ ارسالی به کشتارگاه تا بازار مصرف نداریم، از این رو معلوم نیست چه اتفاقی بعد از ارسال به کشتارگاه رخ می دهد که مرغ با نرخ ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگر در بسته بندی مرغ قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده باشد و مرغ با قیمت بالاتری توزیع شود این امر بیانگر تخلف از عمده فروشی تا خرده فروشی است، چنانچه مرغ تنظیم بازار بر روی بسته بندی کالا درج نشده باشد، این امر نشان دهنده توزیع خارج از شبکه است که وزارت صمت و وزارت جهاد باید بر بعد از تولید نظارت کنند چرا که با این حجم تولید، مرغ نباید با نرخ ۴۶ هزار تومان در بازار توزیع شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از توزیع روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و منجمد با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: عرضه مرغ با قیمت بالا بیانگر توزیع مرغ خارج از شبکه یا سودجویی است که این موضوع از سوی دستگاه های مسئول باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که تمامی مرغداران به رغم افزایش هزینه های تولید با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مرغ تولیدی را عرضه می کنند.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم در کشتارگاه ها را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم اعتراض های مکرر مرغداران به نرخ فعلی مرغ، مسئولان اقدام به اصلاح قیمت مصوب نکردند که این موضوع بر مرغداران فشار وارد می کند.

کمالی سروستانی از توزیع روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: بنابر جوجه ریزی صورت گرفته پیش بینی می شد که روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور عرضه شود که مشکلات متعدد همچون گرمای هوا، تاخیر در ارسال نهاده و کیفیت ذرت و کنجاله سویا موجب شد تا یک هزار تن از میزان پیش بینی عرضه کاسته شود.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تامین نهاده دامی بیان کرد: طی ۲۰ روز گذشته تامین نهاده بدرستی انجام نشد، ضمن آنکه کیفیت نهاده بویژه ذرت مناسب نیست و همین امر منجر به گلایه مندی مرغداران شده است.

وی در واکنش به نرخ بالای جوجه یکروزه در بازار گفت: دستگاه های نظارتی تنها تولیدکننده مرغ گوشتی را می شناسند و کاری به فروشندگان جوجه ندارند که به چه علت مرغ را بیش از ۲ برابر نرخ مصوب در بازار عرضه می کنند.

کمالی سروستانی قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۸ هزار تا ۹ هزار تومان به مرغدار عرضه می شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به اختلاف معنادار قیمت جوجه یکروزه با نرخ مصوب انتظار می رود که هر چه سریع تر بحث نوسانات جوجه حل شود چرا که نرخ کنونی جوجه های وارداتی ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تمام می شود، درحالیکه فروشندگان مدعی هستند که با احتساب ارز دولتی، قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می شود که این امر نشان می دهد دستگاه های نظارتی بدرستی عمل نکردند.

کمالی سروستانی در پایان با تاکید بر تامین به موقع نهاده دامی تصریح کرد: تامین نهاده بدرستی باید صورت گیرد چرا که جوجه ۵۰ تا ۶۰ گرمی ظرف مدت زمان یک‌ماه و نیم باید به مرغ ۳ کیلوگرمی تبدیل شود که با این وجود تامین به موقع نهاده برای تحقق اهداف امری ضروری است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *