اهم اخبار

توزیع ۳۵۰۰ تن خمیر شیرین فاسد بین زنبورداران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: ۳۵۰۰ تن خمیر شیرین فاسد و غیر قابل استفاده که ارزش غذایی برای زنبور ندارد بلکه به علت وجود مواد سمی برای زنبور کشنده است بین زنبورداران توزیع می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، محمد دومیرایی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ۳۵۰۰ تن خمیر شیرین فاسد و غیر قابل استفاده از انبارهای تملیکی ترخیص شده که نه تنها ارزش غذایی برای زنبور ندارد بلکه به علت وجود درجه بالایی از مواد سمی می‌تواند برای زنبور کشنده باشد و عسلی که به دست می‌آید نیز برای انسان ضرر دارد.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران افزود: پس از آنکه رئیس قوه قضاییه روز جمعه دستور داد کلیه کالاهای انبارهای تملیکی تعیین تکلیف شود ترخیص این کالاها که پنج سال در آنجا مانده بود با عجله صورت گرفته و سازمان دامپزشکی کشور و سازمان استاندارد مجوز ترخیص آن را داده است.

دومیرایی با بیان اینکه طبق مؤلفه‌های استاندارد مواد HMF موجود در این خمیر شیرین باید کمتر از ۴۰ پی‌پی‌ام باشد اما آزمایشات نشان می‌دهد که مواد HMF آن ۱۲۸ پی‌پی‌ام است، افزود: این میزان برای زنبور و انسان که از عسل آن استفاده می‌کند خطرناک است.

به گفته این مسئول، تلفات زنبور امسال ۴۰ درصد بود که اگر این مواد تغذیه‌ای بین زنبورداران توزیع شود میزان تلفات را به شدت افزایش خواهد داد.

این فعال صنعت زنبورداری کشور درباره ماجرای واردات خمیر شیرین گفت: سال ۹۵ طبق صورتجلسه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و با حمایت مدیر عامل وقت صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری قرار شد هزار تن خمیر شیرین به صورت آزمایشی وارد کشور شود و پس از راستی‌آزمایی بین زنبورداران توزیع شود.

وی ادامه داد: آن زمان ۶ هزار تن یعنی ۶ برابر میزان مصوب از کشور اسپانیا با ارز دولتی ۸۰۰ تومان وارد کشور شد. پس از آن در سال ۹۶ به دنبال شکایت از بازرسی دامپزشکی و ارائه جواب آزمایشات مبنی بر وجود مواد سمی توزیع این مواد بلافاصله توقیف شد اما پس از اینکه پنج سال این مواد در انبارهای تملیکی توقیف شده بود اکنون سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد مجوز توزیع آن را داده‌اند.

به گفته دومیرایی در حال حاضر سه کارخانه تولید کننده غذایی زنبور در کشور وجود دارد و تاریخ انقضای مصرف آن ۴ تا ۶ ماه تعریف شده است و سؤال این است که چطور برای محصول وارداتی که هیچ تاریخ تولید و انقضایی هم روی آن وجود ندارد مهلت پنج ساله تعیین شده است و چرا با وجود اینکه این محصول در داخل کشور تولید می‌شود ریسک بزرگی را قبول می‌کنند تا آن را در داخل کشور که سمی بودن آن تأیید شده است توزیع می‌کنند.

دومیرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خمیر شیرین مانده را انبار را می‌توان در کارخانه‌های تولید الکل استفاده کرد که به شدت به آن نیاز است.

وی همچنین گفت: خمیر شیرین آن زمان کیلویی ۸۰۰ تومان وارد کشور شده و اکنون به قیمت ۴۵۰۰ تومان به زنبورداران می‌دهند و سؤال این است که چرا باید این همه افزایش قیمت داشته باشد.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران در پایان تأکید کرد: سازمان دامپزشکی و استاندارد باید درباره این مسئله مهم حداقل با مرکز تحقیقات زنبور کشور مشورت می‌کرد و نظر آنها را جویا می‌شد که در این صورت از خطر بزرگی که در پیش‌ رو است، جلوگیری می‌شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *