اهم اخبار

تولید ماده پروتئینی جایگزین سویا از ضایعات چرم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان کشور با استفاده از ضایعات چرم و پَر، ماده پروتئینی برای خوراک دام به تولید رساندند که به گفته آنها این مواد می‌تواند جایگزین سویا شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مجتبی زاهدی فر عضو هیات علمی موسسه علوم دامی کشور پودر پَر و پودر چرم هیدرولیز شده را از محصولات تولیدی این طرح دانست و گفت: چرم دارای محصول جانبی است که در صنایع چرم و سایر صنایع از آن استفاده نمی‌شود ولی از آنجایی که این ضایعات حاوی پروتئین است، ما آن را هیدرولیز می‌کنیم و با هیدرولیز کردن، قابلیت جذب آن را به مقدار زیادی افزایش می‌دهیم.

وی و افزود: صنایع چرم ضایعاتی دارد که غیر قابل استفاده است و ما این ضایعات را هیدرولیز و تبدیل به خوراک دام می‌کنیم.

زاهدی فر ادامه داد: پودر پر تولید شده به روش هیدرولیز نیز حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین است ضمن آنکه قابلیت هضم پروتئین بیش از ۷۵ درصد را دارد. این ماده پروتئینی قابل استفاده در غذای دام و طیور دارد.

مجری طرح اظهار کرد: ما این ماده را در غذای طیور گوشتی، تخمگذار، بوقلمون، دام‌های نشخوارکننده استفاده کردیم و نتایج قابل قبولی به دست آوردیم.

وی یادآور شد: این مواد، پروتئین مورد نیاز دام و طیور را تامین می‌کنند به ویژه برای دام‌های پر تولید که نیاز به پروتئینی به نام پروتئین حفاظت شده نیاز دارند، به مقدار زیادی در این پودر وجود دارد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات دامی کشور اضافه کرد: از سوی دیگر از آنجایی که این ماده حادی مقادیر زیادی اسید آمینه است، قابل استفاده برای غذای طیور است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استفاده شده در این شرکت همگی ساخت داخل است، ادامه داد: محصول تجاری و خط تولید آن راه اندازی شده و ۲۰۰ هزار تن در سال محصول تولید می‌شود. این محصول می‌تواند جایگزین سویا برای خوراک دام است و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *