اهم اخبار

تولید ۱۰۰ تن خاویار پرورشی در افق ۱۴۰۴

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: تولید ۱۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۰۰ تن خاویار پرورشی در افق ۱۴۰۴ در کشور هدفگذاری شده است.

 

 

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با این مطلب گفت: در راستای تحقق این هدف، در حال حاضر در ۲۰ استان کشور ۱۲۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری فعال وجود دارد و ظرفیت تولید این مزارع نزدیک به ۶۵۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار پرورشی می باشد.

دکتر ناصر کرمی راد در جریان بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی با بیان این که ما به دنبال توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری هستیم، اظهار داشت: تا پایان سال ۹۷ تعداد ۷۰ فقره پروانه موافقت اصولی تاسیس مزارع پرورش ماهیان خاویاری صادر شده است.

وی افزود: در سال ۹۷ استان مازندران با تولید ۲.۸ تن خاویار پرورشی و استان گیلان با تولید ۲.۵ تن خاویار به ترتیب رتبه های نخست و دوم را در کشور به خود اختصاص داده اند.

کرمی راد تصریح کرد: از ۱۲۶ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری، ۴۷ مورد آن در استان گیلان، ۲۱ مزرعه در مازندران، ۳ مزرعه در گلستان و بقیه در سایر استان ها مانند خوزستان، فارس، قم و یزد فعالیت می کنند.

وی گفت: امسال بخش خصوصی نیز در مازندران موفق به تولید و تکثیر انبوه بچه ماهیان خاویاری گونه فیل ماهی و سای گونه ها شده که وابستگی تامین بچه ماهی به بخش دولتی را کاهش می دهد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران درباره تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار پرورشی اذعان داشت: در سال گذشته نزدیک به ۲۸۰۰ تن گوشت و ۵۹۷۴ کیلوگرم خاویار پرورشی از ۱۲۶ مزرعه به دست آمد.

وی گفت: از ۵۹۷۴ کیلوگرم خاویار پرورشی به دست آمده در ۹ ماهه سال ۹۷ نزدیک به ۱۴۰۰ کیلوگرم به صورت رسمی و طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر و مابقی در داخل کشور مصرف شده است.

در حاشیه این بازدید، سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری دکتر بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره برنامه رها سازی بچه ماهیان خاویاری اظهار داشت: برنامه رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و پرورشی در سال جاری طبق جدول ابلاغیه از سوی سازمان شیلات ایران ۱.۵میلیون قطعه با متوسط وزن ۲ گرم است.

مهندس کامران حسینی افزود: با توجه به این که انواع بچه ماهیان خاویاری دریای خزر در فهرست انقراض قرار گرفته اند، در این مرکز تکثیر و تولید و تعداد مشخصی از آنها طبق برنامه پیش بینی شده در رودخانه سفیدرود که مهمترین رودخانه مهاجر مولدین خاویاری است، رهاسازی می شود.

وی با بیان این که بازسازی ذخایر بچه ماهیان خاویاری از اواخر خرداد آعاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: سال گذشته برنامه رهاسازی بچه ماهیان خاویاری ۱.۵ میلیون قطعه بود، اما ما توانستیم ۱.۷ میلیون قطعه رها سازی انجام دهیم.

حسینی ادامه داد: پنج گونه ماهیان خاویاری بومی در خزر داریم که با توجه به مولدین موجود، دو گونه تاس ماهی ایرانی و گونه ازون برون بیشترین رها سازی بچه ماهی را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: سایر گونه ها مانند فیل ماهی برای آبزی پروری تکثیر می شوند و گونه شیپ و چالباش در صورت صید مولد از دریای خزر، امکان تکثیر و رها سازی بچه ماهی آنها وجود دارد.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی تصریح کرد: روش جمع آوری ماهیان خاویاری مولد نیز از طریق شرکت های تعاونی صید پره و همچنین صید گاه های اداره شیلات استان گیلان که در طول نوار ساحلی مشغول به صید هستند، صورت می گیرد.

وی اذعان داشت: برای تولید و تکثیر ۱.۵ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری باید ۲۰۰ مولد نر و ماهی داشته باشیم و این در حالی است که امسال فقط ۷۵ مولد نر و ماده داشتیم

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *