اهم اخبار

ثبت نخستین انجمن نژادی گوسفند کشور در زنجان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

انجمن نژادی گوسفند افشاری زنجان برای نخستین بار در کشور با تلاش متخصصان اصلاح نژاد دام و پرورش دهندگان گوسفند نژاد افشاری تشکیل و به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صداوسیما ؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان گفت : این نژاد، پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه بهبود سرعت رشد، چند قلوزایی، راندمان لاشه و تولید مثل خارج از فصل است .

صادقی افزود : استان زنجان که خاستگاه اصلی این نژاد است فعالیت‌های خوبی مابین سازمان جهادکشاورزی استان و دانشگاه زنجان برای تبدیل این دام به یک نژاد پر تولید داخلی صورت گرفته است. 

وی گفت : از جمله این فعالیت‌ها میتوان به اجرای طرح انتقال ژن چند قلوزایی (FecB) به این نژاد بعنوان مهمترین ژن شناخته شده مؤثر بر چند قلوزایی در گوسفند و تشکیل هسته اصلاح نژادی توسط بخش خصوصی اشاره کرد.

صادقی افزود : به منظور ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با حفظ خلوص نژادی، تعیین استراتژی‌های پرورشی و اصلاح نژادی، ارائه آموزش‌های تخصصی به بهره برداران و علاقه‌مندان پرورش گوسفند افشاری و همچنین ترویج دستاورد‌های بدست آمده در زمینه پرورش و اصلاح نژاد این دام، انجمن نژادی گوسفند افشاری در استان زنجان برای اولین بار در کشور با تلاش متخصصین اصلاح نژاد دام استان و پرورش دهندگان گوسفند نژاد افشاری تشکیل و به ثبت رسیده است.

وی گفت: در تلاشیم به منظور کاهش تصدی‌های دولتی کلیه فعالیت‌های مربوط به توسعه مدیریت و اصلاح نژاد گوسفند افشاری پس از طی مراحل قانونی به این انجمن واگذار شود.

گوسفند افشاری یکی از نژاد‌های سنگین وزن گوسفندی و از منابع مهم ژنتیکی دام سبک ایران که پتانسیل مناسبی برای تولید گوشت برخوردار است و نقش مهمی را در تامین گوشت قرمز کشور ایفا می‌ کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *