اهم اخبار

جلوگیری از حضور آلاینده های فیزیکی به نان صنعتی و مکانیزه، کیک، کلوچه، کروسان و مواد غذایی پخت شده با استفاده از متال دتکتور و دستگاه اشعه ایکس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروزه استفاده از نان های صنعتی، کیک، کلوچه، کروسان و محصولات بسته بندی شده به دلیل رعایت موازین بهداشتی رونق زیادی گرفته است. در عین حال باید به این نکته توجه داشت که خطوط فرایند پخت و تولید مواد غذایی نیز ممکن است در معرض حضور آلاینده ها قرار گیرند. همچنین ممکن است مواد اولیه که به کارخانه های تولید نان و مواد غذایی وارد می شوند حاوی ناخالصی های فیزیکی باشند.  در این مقاله شرکت دیباج صنعت پاسارگاد با معرفی دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) و دستگاه نظارت بر مواد غذایی با اشعه ایکس راه کاری مطمئن برای شناسایی و جداسازی انواع ناخالصی های فیزیکی از جمله فلز، خرده های سنگ، شیشه، پلاستیک و … در قسمت های مختلف تولید اعم از ورودی مواد اولیه به کارخانه، فرایند تولید و در انتهای بسته بندی  ارائه می نماید.

چرا تشخیص آلاینده ها در تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان و کوکی مهم است؟

یک خط پخت نسبت به آلاینده های فیزیکی آسیب پذیر است، خواه از طریق بی دقتی پرسنل در حال کار، یا در اثر سایش دستگاه های فرآیند و پخت نان، کیک و کلوچه و … که عمدتاً از جنس استیل ضدزنگ هستند و یا از مواد اولیه ای که خود دارای ناخالصی های فیزیکی و آلاینده هستند. هر یک از این نگرانی ها می تواند منجر به مسائل بهداشتی یا حتی خطری برای سلامت مصرف کننده شود. در نتیجه، تولید کنندگان نان بسته بندی شده، کیک و کلوچه، کروسان وکوکی و … تحت فشار هستند. قانون گذاران، خرده فروشان و مشتریان آنها را مجبور می کنند تا خطرات را به حداقل برسانند. صدور گواهینامه BRC و IFC و ممیزی HACCP همه ضروری است. عدم اخذ مجوز یا انجام ممیزی ها می تواند چهره و سودآوری یک شرکت را به خطر اندازد.

متال دتکتور چیست و چگونه به کمک صنعت غذا می آید؟

متال دتکتور (فلزیاب صنعتی)، وسیله ای با بهره گیری از فناوری های نوین برای تشخیص و جداسازی انواع ناخالصی از جنس فلزات آهنی و غیر آهنی، فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی، آلومینیم، فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)، استیل نگیر، چدن و … در میان محصولات  صنایع غذایی می باشد. متال دتکتور ها در  صنایع غذایی همچون نان صنعتی و مکانیزه، صنعت کیک و کلوچه، شیر، بستنی و فراورده های لبنی، گوشت، سوسیس، کالباس و فراورده های پروتئینی، غذاهای آماده، نیمه آماده و کنسروی، انواع ماکارونی و پاستا و فراورده های آردی، غلات، گندم، ذرت و در صنایع غیر غذایی همچون صنعت پلاستیک، لاستیک، بازیافت، صنایع ساختمانی، صنایع چوبی و …کاربرد دارند که در این مقاله  شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به صورت اختصاصی به دستگاه متال دتکتور در تولید نان صنعتی و مکانیزه، کیک و شیرینی می پردازد.

دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) بر اساس محل کاربرد و صنایع مختلف در مدل های مختلفی ارائه می شود:

دستگاه نظارت بر مواد غذایی با اشعه ایکس چیست و چگونه به کمک صنعت غذا می آید؟

دستگاه نظارت و بازرسی با اشعه ایکس، وسیله ای با تکنولوژی بالا که با استفاده از استاندارد های مطمئن از اشعه ایکس برای شناسایی انواع ناخالصی های فیزیکی استفاده می کند. دستگاه بازرسی و نظارت با اشعه ایکس همچنین می تواند آلودگی های فیزیکی یا به عبارتی ناخالصی هایی از جنس شیشه، سرامیک، سنگ، استخوان، پلاستیک، لاستیک و مواد مشابه که ایمنی مواد غذایی را از لحاظ وجود آلودگی فیزیکی به خطر می اندازد شناسایی نماید.

چه نوع آلاینده هایی می توانند در نان و کالاهای پخته ظاهر شوند؟

چند مثال شامل:

  • اشیاء متعلق به اپراتورهای دستگاه
  • خرده فلزی از سایش یا فرسایش لوله های انتقال مواد و یا ماشین آلات می آیند
  • شکستن دستگاه
  • سنگ های ریز
  • خرده پلاستیک
  • خرده شیشه 

چه کالاهایی در صنعت نان و محصولات پخته باید تحت بازرسی قرار بگیرند؟

  • خمیر و تکه های خمیر
  • محصولات منجمد
  • محصولات غذایی تازه مانند نان یا رول
  • محصولات غذایی نیمه آماده
  • محصولات آماده مانند انواع شیرینی، خمیر پیتزا
  • انواع نان مکانیزه و صنعتی همچون نان تست، نان حجیم، نان مسطح، نان شیرین، نان سبوس دار، نان های رژیمی، نان های لایه ای، نان های فاقد گلوتن، نان جو، نان هفت غله، نان پروبیوتیک
  • کیک آماده، کیک نیمه آماده، کیک بسته بندی شده، فینگر کیک، براونی
  • انواع کلوچه نارگیلی، کلوچه کاکائو، کلوچه گردو، کلوچه موزی، کلوچه زنجبیلی
  • انواع کروسان همچون کروسان پرتقالی، کروسان توت فرنگی، کروسان کاکائو، کروسان فندقی
  • انواع شیرینی کوکی همچون کوکی زعفرانی، کوکی گردویی
  • انواع وافل همچون وافل وانیلی، وافل عسلی
  • انواع دونات، پیراشکی، اشترودل

تولید کنندگان نان، کیک، کلوچه، کروسان و کالاهای پخته از دستگاه های  Sesotec کجا و چگونه استفاده می کنند؟

دستگاه های متال دتکتور (فلزیاب) و سیستم های اشعه ایکس شرکت Sesotec ما برای بازرسی و نظارت بر مواد غذایی در حالت های زیر استفاده می شود:

• پردازش خمیر

• بعد از پخت (قبل از پخت) اما قبل از فرایند دهی، برش، کلندرینگ، اکستروژن و … ( با هدف محافظت از ماشین آلات تولید نان صنعتی)

• بعد از فرایند نهایی پخت

• برای بررسی نهایی بعد از بسته بندی

همانطور که مشاهده می کنید، برای تمام فرآیند پخت نان اتوماتیک و صنعتی دستگاه های بازرسی و نظارت بر عدم حضور ناخالصی Sesotec می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

تضمین کیفیت و ایمنی مواد غذایی در کارخانه تولید نان مکانیزه و صنعتی، کیک و کلوچه و کروسان

کنترل ایمنی مواد غذایی و بازرسی از لحاظ عدم وجود ناخالصی های فلزی، شیشه، سنگ و دیگر مواد زائد تنها به انتهای خط تولید نان، کلوچه، کیک، کروسان، اشترودل و … محدود نمی شود. این بازرسی در سه مرحله از تولید امکان پذیر است و بسته به نیاز کارخانه تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل نظارت و بازرسی به شرح زیر می باشد:

  1. نظارت و بازرسی مواد غذایی ورودی به کارخانه تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان
  2. نظارت و بازرسی مواد غذایی در حین تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان
  3. نظارت و بازرسی مواد غذایی در انتهای فرآیند و در هنگام خروج از کارخانه تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان

۱٫نظارت و بازرسی مواد غذایی ورودی به کارخانه تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان

بهترین روش برای حفظ ایمنی مواد غذایی بررسی آنها از مبدا ورود به کارخانه تولید مواد غذایی می باشد. در این مرحله از آنجایی که مواد هنوز فرایند نشده اند انرژی و هزینه کمتری برای جداسازی آلاینده های فیزیکی در بین مواد غذایی صرف می شود و مهم تر آنکه از آسیب به ماشین آلات فرایند در مراحل بعدی می کاهد. دستگاه هایی که برای نظارت بر مواد غذایی در ابتدای ورود به کارخانه استفاده می شوند به شرح زیر می باشند:

  • دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) تونلی صنایع غذایی برای نصب بر روی نوار نقاله های موجود: این متال دتکتور به صورت تونلی یا کمربندی می باشد و بر روی نوار نقاله های موجود در کارخانه نصب می گردد.  )برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www. dibajsanat.com  مراجعه نمایید.)

دستگاه متال دتکتور نوار نقاله (فلزیاب صنعتی) برای  صنایع غذایی: این متال دتکتور به همراه نوار نقاله ارائه می شود و از لحاظ نحوه عملکرد مشابه دستگاه قبلی می باشد. (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

دستگاه متال دتکتور ثقلی (فلزیاب صنعتی) صنایع غذایی: این متال دتکتور معمولا در ورودی خوراک دهی مواد غذایی و در حالی که مواد ریزشی باشند مورد استفاده قرار می گیرد.  (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) پنوماتیک صنایع غذایی: این متال دتکتور برای لوله های انتقال مواد به روش انتقال با فشارهوا یا ایجاد وکیوم مورد استفاده قرار می گیرند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

مگنت ثقلی صنایع غذایی: این مگنت برای جداسازی فلزات آهنی در مسیر ریزشی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

دستگاه سورتینگ صنایع غذایی: این دستگاه برای دسته بندی و مرتب سازی مواد غذایی و مواد اولیه بر اساس رنگ و شکل مورد استفاده قرار می گیرد. (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

دستگاه نظارت و بازرسی با اشعه ایکس مواد غذایی بسته بندی شده: این دستگاه با استفاده از اشعه ایکس مطابق با استانداردهای بین المللی مواد غذایی به شناسایی و جداسازی مواد غذایی بسته بندی شده حاوی آلاینده های فیزیکی همچون فلز، سنگ، شیشه، سرامیک، چوب و … می پردازد. (برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت دیباج صنعت پاسارگاد به آدرس www.dibajsanat.com  مراجعه فرمایید.)

۲٫نظارت و بازرسی مواد غذایی در حین تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان

در کارخانه تولید نان صنعتی مکانیزه، کیک، شیرینی، کلوچه، کوکی، کروسان، اشترودل، وافل، براونی، خمیر پیتزا و … بسته به نوع ماده ای که در حال فرآیند شدن می باشد، دستگاه تشخیص و شناسایی متفاوت می باشد. به طور مثال اگر مواد در قسمتی از فرآیند به صورت ریزشی باشند برای تشخیص انواع فلز مغناطیسی و غیز مغناطیسی از دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) ثقلی استفاده می شود، اگر مواد به وسیله لوله های انتقال از طریق مکش یا فشار هوا از یک قسمت به قسمت دیگر کارخانه در حال عبور باشند، استفاده از متال دتکتور پنوماتیک توصیه می شود. اگر محصولات در قسمتی از فرایند بر روی نوار نقاله یا کانویر حرکت می کنند متال دتکتور نوار نقاله و یا متال دتکتور تونلی بسته به نیاز مشتری توصیه می شود. در صورتی که تنها فلز موجود در محصولات فلز آهنی باشد و محصولات به صورت ریزشی باشند استفاده از مگنت ثقلی توصیه می گردد. نکته مهم این است که استفاده از مگنت خطر وجود فلزات آهنی را از بین می برد، حال آنکه مشکل اساسی وجود استیل های نگیر که قسمت هایی از دستگاه های فرایند هستند و در اثر سایش، خرده های خود را در محصولات میانی جا می گذارند، می باشد. راه حل مطمئن استفاده از متال دتکتور می باشد و مگنت در حکم دستگاه کمکی بوده و در مواردی که فلز آهنی بسیار زیادی در فرآیند تولید مواد غذایی هست توصیه می گردد. در صورتی که در حین تولید مواد غذایی نیاز است تا محصولات بر حسب اندازه، شکل، لک دار بودن و … دسته بندی شوند، استفاده از دستگاه سورتینگ مواد غذایی توصیه می گردد.

۳٫نظارت و بازرسی مواد غذایی در انتهای فرآیند و در هنگام خروج از کارخانه تولید نان صنعتی، کیک و کلوچه، کروسان

این مرحله در انتهای فرایند تولید نان صنعتی مکانیزه، کیک، شیرینی و … می باشد. در این حالت بازرسی نهایی انجام می شود و محصول با رعایت ایمنی HACCP وارد بازار مصرف می گردد. وجود دستگاه بازرسی با اشعه ایکس می تواند مهر محکمی بر ایمن بودن مواد غذایی کارخانه های صنایع غذایی باشد. این دستگاه بدون نیاز به باز کردن بسته بندی و تفتیش محصولاتی همچون نان، کیک و … تک تک محصولات را مورد بازرسی قرار می دهد و از عدم وجود هر گونه آلاینده فیزیکی از جمله خرده سنگ، خرده شیشه، خرده فلز، خرده چوب و…. در محصول اطمینان حاصل می نماید. اگر تنها نگرانی در مورد بازرسی محصولات از نظر وجود ناخالصی فلزی می باشد، دستگاه متال دتکتور (فلزیاب) بهترین گزینه می باشد. اما در صورتی که بسته بندی در لفاف های متالایز شده یا آلومینیمی باشد نیاز به استفاده از دستگاه بازرسی و نظارت بر مواد غذایی با اشعه ایکس می باشد. دستگاه های مورد نیاز در این قسمت به شرح زیر می باشند:

  • دستگاه متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) تونلی صنایع غذایی برای نصب بر روی نوار نقاله های موجود(اطلاعات بیشتر)
  • دستگاه متال دتکتور نوار نقاله (فلزیاب صنعتی) برای  صنایع غذایی(اطلاعات بیشتر)
  • دستگاه نظارت و بازرسی با اشعه ایکس مواد غذایی بسته بندی شده (اطلاعات بیشتر)

امنیت و نظارت بر مواد غذایی از لحاظ عدم وجود آلاینده های فیزیکی امری مهم در دنیای امروز است. این کار علاوه بر کمک به کارخانه های تولید مواد غذایی برای کسب استاندارد ها و گواهینامه های ملی و بین المللی، ایجاد تصویر مناسب از برند در ذهن مخاطب می نماید. مواد غذایی به طور مستقیم با سلامت مصرف کننده در تماس است و کوچکترین اشتباهی می تواند منجر به تخریب یک برند برای مدت زمان طولانی شود.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *